fbpx
9-umiejetnosci-osobistych-rozwin-je-i-wykorzystaj-z-grupa-mastermind-grupamastermind

Jak rozwinąć i wykorzystać w pracy umiejętności osobiste?

Zacznijmy od tego, że wyjaśnię Ci czym są umiejętności osobiste. Najkrócej rzecz ujmując, to wyraz cech osobowości. Z angielskiego znasz je pod pojęciem ,,soft skills”, które oznaczają cechy zachowania, które aktualnie odgrywają coraz większą rolę w obszarze zawodowym. W naszym języku często ,,soft skills”


tłumaczone jest jako: umiejętności miękkie, predyspozycje zawodowe, czy umiejętności psychospołeczne.

Co do nich zaliczamy?

  • Siłę przekonywania
  • umiejętność negocjacji i integracji
  • umiejętność pracy w zespole
  • umiejętności komunikacyjne
  • siłę przekonywania
  • empatia

Umiejętności osobiste, a MASTERMIND

Kiedy ostatnio sprawdzałeś, na jakim poziomie są Twoje umiejętności osobiste? Kiedy ostatnio przegadałeś tą sprawę na swoim MASTERMINDZIE? Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak i czy w ogóle podkręcasz swoje umiejętności osobiste?

Jeśli nie wiesz co to są grupy MASTERMIND i chcesz poznać ich ideę, to zapraszam do artykułu: MASTERMIND. Prosty sposób na rozwój biznesu.

Po co o tym piszę? Bo z moich obserwacji wynika, że warto się nad tym zastanowić od czasu do czasu. Zrób to raz i zobacz, jak Ci z tym. Jak ci to zapracuje. Zgaduję, że często jesteś tak zarobiony, że nie masz czasu przystanąć i sprawdzić:

  • z jakich umiejętności korzystasz?
  • jakie umiejętności są Ci potrzebne?
  • które powinieneś wznieść na wyższy poziom?
  • które ułatwiłyby Ci życie? Twoje codzienne zadania?
  • ile korzyści byś odniósł, gdybyś popracował nad daną umiejętnością? Ty i Twoja firma, projekt, czy kariera zawodowa?

Czasem warto zatrzymać się i teoretycznie stracić czas na rozkminę, aby później ruszyć z kopyta. Zaproponuj na swojej grupie MASTERMIND spotkanie, na którym zajmiecie się analizą Waszych umiejętności. Sprawdźcie, które z poniższych umiejętności posiadacie? Które są Wam potrzebne? Które podrasujecie?

Możesz na przykład zaproponować grupie ćwiczenie danej umiejętności na jeden kwartał. Tak, jak wyznaczasz sobie cel na grupę MASTERMIND, tak możesz wyznaczyć sobie drugi cel, którym będzie praca nad daną umiejętnością. Dzięki temu, pod koniec przyszłego roku Twoje umiejętności osobiste wniosą się na wyższy poziom i będziesz mógł czerpać z nich konkretne efekty.

Umiejętności osobiste

Pewnie zastanawiasz się po co Ci to i niby dlaczego masz sobie zawracać tym głowę? Odpowiedź jest prosta. Ponieważ spora część naszego życia zawodowego, jak i prywatnego polega na komunikacji. Jeśli potrafimy to robić, to pomyślne zamknięcie szeregu spraw, zależy od tej umiejętności. Czy to w domu, czy w pracy często i gęsto kierujemy, motywujemy, rozwiązujemy konflikty i negocjujemy. W tych wszystkich sytuacjach potrzebujemy wykazać się empatią, musimy właściwie rozpoznać sytuację i adekwatnie się wyrazić. Właśnie po to potrzebujesz, tzw. umiejętności miękkich.

Dobra wiadomość jest taka, że jeśli chcesz możesz nad nimi pracować, czyli je wyćwiczyć lub zmienić. Musisz spełnić tylko jeden warunek. Musisz chcieć to zrobić. Potrzebna jest Twoja chęć, do wykształcenia w sobie potrzebnych Ci kompetencji.

Przy każdej  opisanej poniżej umiejętności, zatrzymaj się. Narysuj sobie skalę i oznacz, na jakim poziomie opanowałeś daną umiejętność. Chodzi o to, żebyś unaocznił sobie, nad czym warto jeszcze popracować. Często nam się wydaje, że coś wiemy, czy potrafimy, a po przyjrzeniu się sprawie dokładniej, może się okazać że nie jest znowu tak wspaniale. I trzeba się zabrać do roboty, chcąc mieć lepszy wynik. Albo w lepszym stopniu opanować daną umiejętność, tak aby faktycznie Ci pracowała w życiu.

Przy każdej z opisanej umiejętności, zastanów się:

  • Jak postrzegasz tą umiejętność u siebie?

Zaznacz na skali od 0 do 10 stan obecny, przy czym 0 to brak takiej umiejętności, natomiast 10 oznacza, że posiadasz tą umiejętność w stopniu doskonałym i można się od Ciebie uczyć.

Inteligencja emocjonalna

Zachęcam Cię do zapoznania się z książką Daniela Golemana ,,Inteligencja emocjonalna”, której autor twierdzi, że stopień wykształcenia naszych umiejętności osobistych zależy od inteligencji emocjonalnej. Co więcej, jeśli odpowiedzialność w zakresie zarządzania się zwiększa potrzebny jest wyższy stopień inteligencji emocjonalnej. Jako ciekawostkę podam, że wraz ze wzrostem trudności i złożoności zadania, wymagany jest większy stopień inteligencji emocjonalnej.  Pamiętam, jak na studiach usłyszałam o tym, że na bardzo wysokie stanowiska, szuka się osób, m.in. z dobrze działającą intuicją, i umiejętnościami miękkimi. To było dla mnie zaskoczenie. Im więcej odpowiedzialności w zarządzaniu masz w pracy, tym bardziej wymagane są od Ciebie umiejętności miękkie. 

Jak się okazało, inteligencja emocjonalna obejmuje umiejętności osobiste i kompetencje przywódcze oraz skutecznie łączy je wraz ze zdolnościami poznawczymi. Jeśli jesteś obdarzony inteligencją emocjonalną to potrafisz rozpoznać uczucia swoje oraz innych ludzi. Możesz się zmotywować, radzić, sobie z własnymi emocjami oraz tymi powstającymi w nawiązanych relacjach.

Jakie są kluczowe elementy inteligencji emocjonalnej?

Podaje Ci, co wchodzi w jej skład:

  • własna motywacja, czyli potrafisz wykorzystać własne emocje, aby zrealizować swoje cele
  • empatia, czyli potrafisz wczuć się w czyjeś emocje
  • zaangażowanie, co oznacza, że potrafisz tworzyć relacje i radzisz sobie z konfliktami
  • samoświadomość – masz kontakt ze swoimi emocjami, jesteś świadomy swoich emocji i potrafisz je rozpoznać
  • zarządzanie sobą – świadomie wpływasz na swoje emocje oraz je kształtujesz

Wszystkie te umiejętności osobiste są zależne od siebie i mają wspólny mianownik – umiejętność komunikacyjną:

  • siła przebicia
  • empatia
  • umiejętność: integracji, radzenia sobie z konfliktami
  • umiejętność wyrażania i przyjmowania krytyki
  • networking
  • umiejętność pracy w zespole
  • siła przekonywania
  • sprawność negocjacyjna

Inteligencja emocjonalna, też może być tematem jednego ze spotkań Twojej grupy MASTERMIND. Sprawdź, co uczestnicy Twojej grupy o tym wiedzą? Jak praca nad inteligencją emocjonalną wpłynie na Wasze działania zawodowe i prywatne? Ile spraw może ulec polepszeniu? Relacje w pracy, w domu, z klientami? 

Jeśli poświęcisz temu czas, to jestem pewna, że Ci to zaprocentuje. Rozumienie siebie, ludzi wokół Ciebie, to w efekcie ma realny wpływ na Twoje wyniki.

Dlaczego/Do czego potrzebujesz umiejętności osobistych?

Jeśli zaczniesz pracować nad poprawą swoich umiejętności osobistych to zyskasz:

  • umiejętną autoprezentację – bez dobrze wykształconych umiejętności osobistych nie jest możliwe bycie przekonującym i umiejętne zaprezentowanie siebie i celi. W tym celu potrzebujesz umiejętności komunikacyjnych, umiejętności przemawiania. dzięki temu będziesz mógł wiarygodnie zaprezentować siebie oraz swoje cele
  • poczucie pewności siebie – umiejętności osobiste pozwolą Ci stawić czoła różnym wyzwaniom, których w życiu nie brakuje. Umiejętności osobiste pozwolą Ci szybko zorientować się w sytuacji, pozwolą Ci opanować się i działać w sytuacjach skomplikowanych oraz w  dynamicznie zmieniających się warunkach. Odnalezienie się w trudnych, nowych oraz niepewnych sytuacjach, to marzenie wielu ludzi. A do tego jeszcze radzenie sobie z nimi, to konkretny as w rękawie.
  • poprawisz komunikację z innymi ludźmi, a to przecież codzienność większości z nas. Komunikujemy się od rana do nocy, czy to w środowisku pracy, czy w domu. Współpraca jest efektywna, kiedy panuje porozumienie, kiedy szef  potrafi komunikować co jest celem, do czego zmierzamy jako organizacja. Skuteczność Twojej interakcji, z pewnością ma przełożenie na Twoje efekty.
  • poprawisz swoją samoocenę – tak się składa, że umiejętności osobiste, to po części kompetencje personalne. Czyli zdolność do dokonywania samooceny, wybierania efektywnych postaw, wartości, motywów, i kreowanie własnej osoby. Dzięki kompetencjom personalnym możesz rozwijać swoje własne talenty, motywację, dążyć do swoich celów, twórczo się rozwijać oraz dalej kształcić. Masz też kontakt ze sobą, swoimi emocjami i dążeniami. Znasz swoje mocne i słabe strony, masz świadomość swoich umiejętności, potrzeb oraz tego czego chcesz i do czego zmierzasz.

Znasz własne pragnienia i emocje, co oznacza, że masz kontakt ze sobą.

  • poprawisz jakość współpracy – umiejętności osobiste, to część kompetencji społecznych, czyli komunikowanie się i współdziałanie z innymi. To nastawienie na tworzenie relacji. Jak mówi psychologia, osoba zarządzająca innymi, a mająca kompetencje społeczne potrafi znaleźć sposób, dzięki któremu osiągnie własne cele uwzględniając przy tym dążenia i motywację swoich pracowników. Kompetencje społeczne to zdolność do skutecznego łączenia celów indywidualnych, pragnień i intencji z dążeniami, motywacją i życzeniami innych ludzi. Pamiętaj, że na kompetencje społeczne składa się wiele umiejętności osobistych, których uczymy się wciąż i wciąż, bo to niekończąca się historia. to ciągły proces, więc do końca życia, jest nad czym pracować.

Siła przebicia

Jak poszukasz definicji w wielkim słowniku języka polskiego, to przeczytasz taką oto definicję siły przebicia: to umiejętność pokonywania trudności i osiągania wyznaczonych sobie celów. Dodam od siebie, że robisz to pomimo wszelkich trudności. W sile przebicia chodzi o konsekwencję w dążeniu do upragnionego przez Ciebie celu.

Jak rozpoznasz u siebie tą umiejętność?

Sprawdź, czy bierzesz sprawy w swoje ręce?

Czy przejmujesz inicjatywę i kierujesz całą swoją energię na realizacji swoich celów?

Czy konsekwentnie dążysz do celu?

Jesteś w tym wytrwały oraz wytrzymały?

Potrafisz stawić czoło grupie?

Jesteś w stanie oprzeć się naciskowi grupy?

Odważnie mówisz własne opinie, nawet wtedy, gdy stoją one w opozycji do zdania, poglądów innych?

Akceptujesz konflikty, nie unikasz ich, nie udajesz, że ich nie ma?

Masz swoje zdanie, jasno i wyraźnie określone?

To kilka przykładowych elementów, na które powinieneś zwrócić uwagę, jeśli chcesz sprawdzić, jak się ma Twoja siła przebicia. Pamiętaj, że w tej umiejętności nie chodzi o demonstrowanie władzy. Odstaw to na bok, zapomnij o tym. Twoja siła przebicia ma się opierać na szacunku do ludzi. Popracuj nad umiejętnością przekonywania.

Teraz się zatrzymaj i sprawdź, jak postrzegasz tą umiejętność u siebie?

Narysuj sobie skalę i zaznacz od 0 do 10, przy czym 0 to brak takiej umiejętności, natomiast 10 oznacza, że posiadasz tą umiejętność w stopniu doskonałym i można się od Ciebie uczyć.

Prowadzę ciągły nabór do moich grup mastermind.

Mastermind Online – zgłoś swoją aplikację

Mastermind Sprzedaż – zgłoś swoją aplikację

Umiejętność integracji

W umiejętności integracji chodzi o to, żebyś był zdolny skutecznie włączać siebie i/lub innych ludzi w istniejący układ społeczny, a na dodatek jeszcze efektywnie wiązał różne interesy, cele i poglądy. 

W skład tej umiejętności wchodzi część pasywna i aktywna. Na aktywna składa się:

  • Twoja zdolność do łączenia się z układem społecznym, 
  • podjęcie przypisanej Ci roli społecznej
  • oraz konstruktywna współpraca z innymi ludźmi.

Do części pasywnej zalicza się:

  • Twoją skuteczność w integrowaniu ludzi w zespole i/lub grupie tak, by dochodziło do efektywnej współpracy.

Cała sztuka polega na połączeniu pomysłów, założeń i ludzi w rozsądny sposób. Do tego umiejętność integracji, to zdolność do rozpoznawania uczuć innych ludzi, wyczuwanie i akceptowanie tych emocji. 

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś włączyć ludzi do jakiejś grupy lub zespołu, w obszarze pracy lub życia prywatnego. 

  • Zastanów się, jak Ci poszło?
  • Kiedy ostatnio Twoim zadaniem było zintegrowanie zespołu/grupy ludzi?
  • Jak wygląda Twoja praca w zespole?
  • Jakie są Twoje mocne i słabe strony pracy w zespole?
  • Czy znasz osobę, która ma tą umiejętność na wysokim poziomie? Od której możesz się uczyć, czerpać przykład?

Teraz uważaj, napiszę, po czym poznasz, że uskuteczniasz Twoją umiejętność integracji na co dzień?

Oto kilka elementów, na które powinieneś zwrócić uwagę:

  • Dążysz do dialogu
  • Bliżej Ci do roli moderatora niż osoby dominującej
  • Jesteś zainteresowany opiniami i poglądami innych ludzi
  • Reagujesz na ukryte napięcia i konflikty, podejmujesz się ich rozwiązania
  • Zawieranie kompromisów, to dla Ciebie nic nowego

Teraz się zatrzymaj i sprawdź, jak postrzegasz tą umiejętność u siebie?

Narysuj sobie skalę i zaznacz od 0 do 10, przy czym 0 to brak takiej umiejętności, natomiast 10 oznacza, że posiadasz tą umiejętność w stopniu doskonałym i można się od Ciebie uczyć.

Empatia

Pod pojęciem empatii kryje się zdolność do właściwej, intersubiektywnej oceny innych ludzi i zrozumienia ich zachowania. Rozróżniamy empatię emocjonalną i poznawczą.

Ta pierwsza to, współodczuwanie, umiejętność wyobrażenia sobie uczuć i emocji innej osoby. 

Empatia poznawcza to zdolność do odczytywania sposobu myślenia drugiego człowieka. To ogromna umiejętność wczuwania się w emocje innych ludzi. 

Rozumienie ich zachowania i do tego jeszcze odpowiednio na nie reagować. 

Empatia, to kompetencja bardzo przydatna w życiu każdego z nas. Umiejętna ocena motywacji ludzi pozwala na lepszą komunikację, a co za tym idzie realizacją swoich celów. Psychologowie twierdzą, że empatia świadczy o naszej wysokiej inteligencji emocjonalnej. Dodam, że na stan naszej empatii ma dzieciństwo, a co za tym idzie nasze relacje z opiekunami. W późniejszym etapie duża rolę odgrywa też środowisko, w którym żyjemy. 

No dobra, ale pewnie się zastanawiasz po co Tobie ta umiejętność?

Przyda Ci się w na przykład w pracy z klientem. Jeśli jest zainteresowany Twoimi produktami i/lub usługami, to będziesz w stanie faktycznie zaspokoić jego realne potrzeby i jego prawdzie oczekiwania. Umiejętność empatii pozwoli Ci nastawić się na potrzeby i emocje ludzi, dzięki czemu w życiu zawodowym i prywatnym łatwiej osiągniesz zamierzone efekty.

To jedziemy z tematem dalej. Umiejętność empatii oznacza, że jesteś w stanie na przykład:

  • Aktywnie słuchać
  • Jesteś w stanie wyłapać u swojego rozmówcy nawet krótkie odwrócenie wzroku
  • Obserwujesz sygnały werbalne i niewerbalne, czyli dostrzegasz jak u Twojego rozmówcy zmienia się gestykulacja i mimika
  • Masz łatwość w akceptowaniu perspektywy rozmówcy, podchodzisz do problemu od strony jego punktu widzenia
  • Fakt, że inni mają swoje własne poglądy i argumenty, często różne od Twoich jest dla Ciebie normalną sytuacją
  • Potrafisz się dostosować do rozmówcy, na przykład odzwierciedlając jego gestykulację, mówiąc w tempie rozmówcy
  • Reagujesz na nieujawnione konflikty
  • Potrafisz obserwować własne sygnały werbalne i niewerbalne

Do przemyślenia podrzucam Ci pytania:

  • Przypomnij sobie, jak często wykazujesz się takim zachowaniem? 
  • Jak często okazujesz empatię?
  • Czy masz w tym łatwość, a może trudność? 
  • Może widzisz u siebie pewne elementy, które potrzebują podrasowania?
  • Czy masz osoby empatyczne w swoim otoczeniu, od których możesz się uczyć? 

Teraz się zatrzymaj i sprawdź, jak postrzegasz tą umiejętność u siebie?

Narysuj sobie skalę i zaznacz od 0 do 10, przy czym 0 to brak takiej umiejętności, natomiast 10 oznacza, że posiadasz tą umiejętność w stopniu doskonałym i można się od Ciebie uczyć.

Radzenie sobie z konfliktami

To bardzo szeroki temat i jeśli interesujesz się tą kwestią, to zachęcam Cię do zgłębienia tego arcy ciekawego tematu w dostępnych książkach i innych dostępnych materiałach. 

Umiejętność radzenia sobie z konfliktami oznacza, że podchodzisz do nich świadomie, z pewnością siebie i skuteczne ich rozwiązujesz. 

Jak pewnie już zauważyłeś, wchodząc w komunikację z ludźmi o konflikt nietrudno. Generalnie słowo konflikt kojarzy się negatywnie, ale można na to spojrzeć z innej perspektywy. 

Dzięki niemu masz możliwość dokonania zmiany, daje Ci szansę na pokonanie problemów. Stojąc w obliczu konfliktu lepszym rozwiązaniem jest zmierzenie się z nim niż unikania go. Jest to szansa na intensywniejszą komunikację, burzy struktury, sygnalizuje problemy i miejsca, które wymagają poprawy, Twojej uwagi.

Radzenie sobie z konfliktami oznacza umiejętność ich rozpoznawania i gotowość zajęcia się nimi. Przy czym, małą rada: im wcześniej zareagujesz na konflikt tym łatwiej go rozwiążesz. Im dłużej zwlekasz, tym trudniej będzie Ci go rozwiązać i tym samym szansa na jego rozwiązanie zmaleje.

Może masz taką sytuację w swoim życiu. Jeśli tak, to może zajmiesz się tym tematem już dziś. Pamiętaj, że z każdym dniem sprawa się bardziej komplikuje i sobie tym odwlekaniem utrudniasz sobie życie. Praktykuję od jakiegoś czasu zamykanie spraw i polecam każdemu. Nie kisi się to we mnie i we własnym sosie.

Rozwiązanie oczyszcza atmosferę i emocje oraz dobrze wpływa na moją kondycję psychiczną. Generalnie polecam. Zamykaj sprawy, załatwi co trzeba, po co zwlekać, skoro to przynosi więcej szkód?

A teraz wracam do mojego wywodu na temat konfliktów.

To w jaki sposób zachowujesz się podczas konfliktów, w dużym stopniu zależy od Twoje gotowości do ich rozwiązywania i od tego jakie masz nastawienie wobec nich. Jeśli w konfliktach dostrzegasz pozytywny aspekt, to raczej będziesz do nich dążył niż ich unikał. Tak robią osoby oceniające konflikty jako coś negatywnego. Często nie odróżniają spraw merytorycznych od osobistych, czują się zaatakowane i będą unikać konfliktów.

Podaję kilka przykładów, dzięki którym możesz sprawdzić w jakim stopniu przyswoiłeś sobie tą umiejętność:

  • Zasadniczo jesteś zorientowany na porozumienie
  • Akceptujesz krytykę pod swoim adresem i wiesz, że popełniasz błędy
  • Masz jasne i jednoznaczne zdanie
  • Jesteś zainteresowany rzeczowym oraz spokojnym podejściem do konfliktu
  • Za cel stawiasz sobie rozwiązanie sporu, a nie znalezienie winnego
  • Nie dopuszczasz do osobistych ataków
  • Potrafisz zapytać o problemy
  • Potrafisz ustalić stanowisko obu stron
  • Rozpoznajesz różne poziomy konfliktu
  • Odróżniasz symptomy konfliktu od ich przyczyn
  • Masz pozytywne nastawienie do konfliktów, widzisz w nich możliwość np. udoskonalenia czegoś
  • Unikasz prowokacji

A teraz zastanów się, jak to jest u Ciebie?

  • Jak oceniasz swoją umiejętność rozwiązywania konfliktów?
  • Jakie jest Twoje nastawienie do konfliktów?
  • Czy i jakich konfliktów unikasz? Może tych na grupie MASTERMIND, w domu, w pracy, z daną grupą ludzi, z konkretną osobą?
  • Jakich strategii używasz przy rozwiązywaniu konfliktów?

Czy znasz osobę, która ma łatwość w rozwiązywaniu konfliktów?

Teraz Twoja kolej. Sprawdź, jak postrzegasz tą umiejętność u siebie?

Zaznacz na skali od 0 do 10, przy czym 0 to brak takiej umiejętności, natomiast 10 oznacza, że posiadasz tą umiejętność w stopniu doskonałym i można się od Ciebie uczyć. Jeśli nie, to może znasz osobę, która ma łatwość w rozwiązywaniu konfliktów i możesz się od niej uczyć? Jeśli nie, to zacznij takiej osoby szukać i trenuj tą umiejętność.

Przyjmowanie i wyrażanie krytyki

Ta umiejętność osobista również jest ważna, zwłaszcza jeśli zależy Ci na swoim rozwoju.

Co oznacza umiejętność przyjmowania oraz wyrażania krytyki? To akceptacja krytyki ze strony innych ludzi, uczenie się na tej podstawie, poprawianie swojego zachowania oraz zdolność do konstruktywnej oceny innych osób. 

Jeśli masz odwagę na akceptacje krytyki, to wykorzystujesz tym samym swoją SZANSĘ na rozwój osobisty.

Sprawa jest prosta. Jeśli zależy Ci na poszerzeniu, doskonaleniu swoich kompetencji i umiejętności, przyjmuj, a nawet poproś o informację zwrotną. W nich znajdziesz kopalnię wskazówek, dzięki którym zmienisz to, co potrzeba w swoim zachowaniu.

Poproś o informację zwrotną tak często, jak to jest możliwe, w różnych sytuacjach. Dzięki temu możesz porównać swój wizerunek własny z tym, jak inni Cię odbierają. 

Ważne, aby skupić się na konstruktywnej krytyce i nie dać się zasypać złośliwościami pod swoim adresem. Z każdej konstruktywnej krytyki, chociaż wolę określenie informacja zwrotna, możesz wybrać proponowane sugestie i je wykorzystać dla swojego osobistego wzrostu.

Gdy zabierasz się za przekazywanie konstruktywnej informacji zwrotnej, pamiętaj o następujących punktach:

  • opisz rzeczowo sposób zachowania oraz wyraź go zrozumiale (krytyka musi być przejrzysta, bo inaczej po co ona komu?)
  • bądź konkretny, podawaj przykłady typowego zachowania, bez upiększeń, trzymając się faktów
  • pilnuj się, żebyś omawiał tylko określone zachowanie, a nie cechy osobiste
  • formułuj w swojej wypowiedzi raczej oczekiwania i cele, zamiast wytaczać ciężkie działa, czyli stawiając drugiej osobie zarzuty
  • objaśniaj, jakie skutki wywoła kwestionowane zachowanie

A jak masz przyjmować krytykę? Oto trzy wskazówki na stawienie jej czoła i przyjmowanie krytyki ,,na klatę”:

  1. Uważnie słuchaj.
  2. Pytaj, jeśli czegoś nie rozumiesz.
  3. Przestań się bronić i uzasadniać.

No to teraz sprawdź, jak postrzegasz tą umiejętność u siebie?

Zaznacz na skali od 0 do 10, przy czym 0 to brak takiej umiejętności, natomiast 10 oznacza, że posiadasz tą umiejętność w stopniu doskonałym i można się od Ciebie uczyć.

Przypomnij sobie, czy znasz osobę, która potrafi przyjmować i wyrażać krytykę?

Czy możesz się od niej czegoś konkretnego nauczyć? 

Jeśli teraz nikt nie przychodzi Ci do głowy, to zacznij świadomie szukać w swoim otoczeniu. Przyglądaj się uważnie ludziom, jak się zachowują, dzięki temu zobaczysz, jakich strategii używają i co działa. Szukaj aktywnie ludzi, od których możesz się uczyć. Pamiętaj, że trening czyni mistrza.

Networking

To umiejętność nawiązywania kontaktów, pielęgnowania ich i wykorzystywania do własnych celów. Jeśli lubisz nawiązywać kontakty i przychodzi Ci to z łatwością, a do tego lubisz spotykać i poznawać ludzi, to przypuszczam, że tą umiejętność masz na wysokim poziomie. W networkingu chodzi jednak o coś więcej. Nie tylko poznajesz ludzi, ale łączysz ich w sieć relacji, które wspólnie z Twoim doświadczeniem, wiedzą i kontaktami pomogą Ci zarówno w rozwoju zawodowym, jak i osobistym.

O tym, czy i w jakim stylu budujesz swoją sieć kontaktów, zależy w dużej mierze to, czy należysz do ekstrawertyków, czy introwertyków. Ważne, żebyś budując sieć kontaktów wybrał strategię pasującą do Twojej osobowości. 

Tworząc swoją sieć pamiętaj też o tym, aby dostosować swoje zachowanie do potrzeb ludzi. Twoi rozmówcy, też należą do ekstrawertyków albo do introwertyków. Pamiętaj, że praca nad stworzeniem swojej sieci kontaktów to systematyczna i przemyślana praca. 

Sieć kontaktów działa w dwie strony i dzięki temu istnieje. Nie liczy się tylko to, co ma do zaoferowania osoba kontaktowa, ale też to, co Ty możesz wnieść do tej relacji. 

I pytanie, jakie teraz możesz sobie zadać brzmi:

  • Czy wiesz, co możesz zaoferować innym ludziom?
  • Jakie korzyści odniesie dana osoba, z kontaktu z Tobą?
  • Co sprawia, że jesteś wyjątkowy?

Znasz odpowiedzi na te pytania? Tak? To dobrze, bo posłużą Ci one do auto marketingu, w pozytywnym znaczeniu tego słowa. Potrzebujesz umiejętnie zaprezentować swoją wiedzę. Musisz to zrobić w taki sposób, aby inni uznali Cię za zainteresują Cię osobę. Taką, którą chętnie zobaczą w swojej sieci.

Jeśli nie znasz odpowiedzi na to pytanie, przepracuj je. Zastanów się nad tym. Poćwicz w sprzyjającym otoczeniu, Na grupie MASTERMIND, czy z najbliższymi.

  • Pomyśl, co może interesować Twojego rozmówcę?
  • Gdzie znajdują się punkty styczne między Waszymi działaniami?
  • Czy potrafisz swojemu rozmówcy powiedzieć czego potrzebujesz, jak może Cię wesprzeć? Bez tej wiedzy, nie będą mogli nic zrobić.

Networking oznacza, że pomagasz swoim partnerem bez oczekiwania na natychmiastowy rewanż. Może się zdarzyć, że udzielisz komuś kilkakrotnie wsparcia, a sam nie będziesz korzystać z czyjejś pomocy.

Pamietaj, aby nie dać się przy tym wykorzystać. Sam korzystaj z sieci unikając egoistycznych pobudek i pilnuj, aby inni nie traktowali Cię instrumentalnie.

Pamiętaj, że dobrze jest mieć świadomość swoich celów: zawodowych i osobistych.

  • Czy Ty masz świadomość tego co chcesz?
  • Do czego dążysz?
  • Co w zasadzie chcesz osiągnąć w życiu zawodowym, jak i prywatnym?
  • Jakie kompetencje posiadasz?
  • Które z nich musisz pogłębić? Nad którymi popracować?

Samoświadomość siebie i swoich celów, pokaże Ci, którym kontaktom poświęcić więcej czasu. Networking to strategia, a na jej efekty trzeba cierpliwie czekać. Miej też na uwadze, że dana osoba może okazać się pomocna również pośrednio, czyli może Cię polecić innym.

Temat jest bardzo obszerny i każda umiejętność, jaką tu opisuję wymaga przepracowania. Jestem pewna, że poświęcona na to energia się opłaci. Sama dzięki networkingowi nawiązałam bezcenne relacje. Do tej pory odczuwam plusy dodanie tych relacji. Oczywiście samo się nie zrobi i wymaga to czasu oraz Twojego ZAANGAŻOWANIA:

  • Kluczowe elementy networkingu, to:
  • umiejętność nawiązywania kontaktów
  • otwartość
  • umiejętność zbliżania się do innych
  • umiejętne słuchanie
  • small talk
  • wsparcie
  • dbanie o istniejące już kontakty
  • wzajemność
  • nastawienie na cel i osiąganie efektów w długofalowej perspektywie
  • orientacja na osiąganie korzyści 

Jak postrzegasz tą umiejętność u siebie?

Zaznacz na skali od 0 do 10, przy czym 0 to brak takiej umiejętności, natomiast 10 oznacza, że posiadasz tą umiejętność w stopniu doskonałym i można się od Ciebie uczyć.

  • Czy wykorzystujesz udział w grupie MASTERMIND, jako okazję do poszerzania swojej sieci kontaktów?
  • W jaki sposób prezentujesz się przy różnych okazjach?
  • Czy masz usystematyzowaną swoją sieć kontaktów?

Przypomnij sobie, czy znasz osobę, która jest skutecznym networkerem, który profesjonalnie buduje i zarządza siecią swoich kontaktów?

  • Czy możesz się od niej czegoś konkretnego nauczyć?

Siła przekonywania 

Siła przekonywania to zdolność do wywierania wpływu na sposób myślenia i postępowanie innych. Jak masz to zrobić? Możesz to osiągnąć, używając przekonywujących daną osobę argumentów. Szkopuł w tym, żebyś wiedział, które argumenty trafią w 10. I tu warto przypomnieć sobie o aktywnym słuchaniu. O tym temacie więcej mówiłam na lajwach ,,7 nawyków skutecznego działania” w praktyce. Znajdziesz je na moim kanale na YOUTUBE. Odsłuchaj i rób proponowane przeze mnie ćwiczenia. Z pewnością Ci się przydadzą, tak jak mi, przy zdawaniu egzaminu z Change Management Foundation. 

Okazało się że na szkoleniu trener kilkakrotnie odsyłał do tej książki. Możesz sobie wyobrazić, jak się cieszyłam, że na mojej grupie MASTERMIND i fp przez pół roku przerabiałem tą książkę. Każdy z nawyków omawialiśmy i trenowaliśmy przez 30 dni.

Wciąż możesz je odsłuchać i wykonać zaproponowane przez mnie ćwiczenia na moim kanale na YOUTUBE – https://www.youtube.com/channel/UCy6rRGzs2ZzAayGQ2WwPk9w?view_as=subscriber

Wskocz tam i działaj. W razie czego pisz, pomogę, wyjaśnię, jeśli będziesz mieć taką potrzebę.

Wracając do tematu. Słuchając uważnie drugiej strony, możesz wychwycić jej argumenty, a później do nich nawiązać i obalić je za pomocą kontrargumentów. Zastanawiaj się, jaki cel ma Twój rozmówca, czego oczekuje, jakich korzyści pragnie?

Widząc to, możesz zaproponować rozwiązanie, które usatysfakcjonuje obie strony, w tym oczywiście Ciebie. 

Trudniej jest, jeśli stoisz przed całą grupą. Każda z osób może mieć inne punkty widzenia i oczekiwania. Możesz przed spotkaniem wybadać każdą z osób. Popytaj, jak to widzi, i czego oczekuje po spotkaniu. Jeśli znajdziesz element wspólny będziesz mógł dobrać lepsze argumenty. Uruchom w sobie wrażliwość. Pomyśl, że każda z nich ma w sobie obawy i lęki, jakieś pragnienia i potrzeby. Przyszła na spotkanie z jakimś zamiarem.

Warto popracować nad siłą przekonywania, a szczególnie nad tymi elementami:

  • retoryka
  • uczciwość
  • umiejętne podkreślenie wspólnych interesów i cech
  • kooperacja 
  • empatia
  • utrzymywanie pozytywnej atmosfery, nawet w przypadku odmowy lub oporu
  • umiejętność obrony przed zastrzeżeniami strony przeciwnej

Czas na sprwdzenie, jak postrzegasz tą umiejętność u siebie?

Zaznacz na skali od 0 do 10, przy czym 0 to brak takiej umiejętności, natomiast 10 oznacza, że posiadasz tą umiejętność w stopniu doskonałym i można się od Ciebie uczyć. Zastanów się:

  • Jak próbujesz przekonać innych?
  • Czy stosujesz jakieś strategie? 
  • Czy i jak się do tego przygotowujesz?
  • Przypomnij sobie sytuacje, w których to Ty kogoś przekonałeś. Przeanalizuj te sytuacje. Jak myślisz dlaczego tak się zadziało? 
  • A teraz przypomnij sobie i przeanalizuj sytuacje, w których to Ciebie przekonano.
  • Jak myślisz, dlaczego tak się stało? 
  • Przypomnij sobie, czy znasz osobę, która jest skutecznym networkerem, który profesjonalnie buduje i zarządza siecią swoich kontaktów?
  • Czy możesz się od niej czegoś konkretnego nauczyć?

Sprawność negocjacyjna

To umiejętne prowadzenie rozmów, komunikowanie się z innymi, tak, aby uzyskać porozumienie i to na czym Ci zależy. Dla mnie, to zdolność do uzyskiwania od innych tego czego chcesz. ,,Sprawność negocjacyjna, to zdolność do wyważenia różnych interesów i stworzenia kompromisu między nimi” (,,Umiejętności osobiste” R. Niermayer).

Na wykładach z negocjacji uczyli mnie, aby patrzeć na problem z punktu widzenia strony przeciwnej. Dowiedzieć się czego chce, na czym jej zależy. Starać się zrozumieć poglądy drugiej strony. Poznać, czym kieruje się mój rozmówca.Dzięki temu, pomału, krok, po kroku mogę uzyskać porozumienie i to na czym mi zależy. Jak podejmiesz negocjacje musisz pamiętać, o trzymaniu emocji na boku i skupić się tylko na merytoryce.

Jeśli szukasz informacji na temat negocjacji i tego jak to robić, to polecam Ci zagłębić się w model harwardzki. Polega on na tym, że ODDZIELASZ płaszczyznę osobistą od merytorycznej, dzięki czemu możesz prowadzić twarde i uczciwe negocjacje. Odstawiasz na bok relacje, jakie łączą Cię z drugą stroną, a skupiasz się na wypracowaniu najlepszego rozwiązania dla obu stron.

Zgłębiając temat umiejętności negocjacji znajdziesz temat strategii, czy przygotowań do negocjacji. Ja w ramach tego tekstu, chcę zwrócić Twoją uwagę na tą umiejętność. Stwarzam Ci okazję do przeanalizowania tej umiejętności u Ciebie. W ciągłym biegu rzadko jest czas na zatrzymacie się, zweryfikowanie stanu swoich umiejętności i podjęcia właściwego działania, tak, aby podnosić swoje kompetencje na wyższy poziom. 

Jeśli poniższe elementy masz opanowane, to prawdopodobnie umiejętność negocjacji masz na wysokim poziomie i radzisz sobie w tym całkiem nieźle. Kto wie, może nawet  jesteś wzorem dla innych i możesz uczyć tej sztuki inne osoby.

A oto one:

  • znasz różnego rodzaju strategie i potrafisz je stosować tak, aby osiągnąć zamierzony cel
  • potrafisz rozpoznać, którą ze strategii stosuje druga strona, a do tego adekwatnie zareagować?
  • masz umiejętność empatii (czyli potrafisz ocenić, zrozumieć osobę, z którą negocjujesz, jej działania, interesy i pragnienia)
  • jesteś komunikatywny 
  • masz umiejętności retoryczne
  • potrafisz rozmawiać na płaszczyźnie merytorycznej, zostawiając na boku emocje i relacje
  • potrafisz szukać wspólnej korzyści, zamiast trwać sztywno przy swoim zdaniu

Czas na sprwdzenie, jak postrzegasz tą umiejętność u siebie?

Zaznacz na skali od 0 do 10, przy czym 0 to brak takiej umiejętności, natomiast 10 oznacza, że posiadasz tą umiejętność w stopniu doskonałym i można się od Ciebie uczyć.

Jeśli czujesz, że ten obszar wymaga u Ciebie podrasowania, to zachęcam do pracy. Z pewnością ta umiejętność przyda Ci się w życiu. Proponuję kilka pomocniczych pytań, które pomogą Ci dokładniej ocenić stan tej umiejętności u Ciebie.

Zastanów się, jak sobie radzisz w tym obszarze w domu i w pracy.

  • Jak i kiedy musisz negocjować? 
  • Z kim?
  • Kiedy ostatnio negocjacje, które prowadziłeś zakończyły powodzeniem?
  • Kiedy ostatnio negocjacje, które prowadziłeś zakończyły porażką?
  • Jak myślisz, dlaczego tak się stało?
  • Co mogłeś zrobić inaczej?
  • Co konkretnie sprawia Ci łatwość, a co trudność w negocjacjach.

Praca w zespole

Praca zespołowa cechuje się współdziałaniem, współpracą wykonawców danego zadania.  

Jeśli masz tą umiejętność, to jesteś gotowy do współpracy. Masz zdolność efektywnej współpracy z innymi ludźmi, a do tego jeszcze jesteście nastawieni na osiągnięcie celu. To wzajemne wsparcie, zdolność do połączenia sił. to otwartość na innych, ich opinie oraz dążenie do wspólnego celu. Generalnie chodzi o to, że potrafisz działać i myśleć samodzielnie, potrafisz współpracować z pozostałymi członkami zespołu, i doceniasz wzajemne wsparcie członków zespołu. Traktujesz to jako coś cennego.

Na studiach z psychologii w biznesie dowiedziałam się, że mieszamy pojęcia ,,grupy” i zespołu”, a na dodatek, że słowo ,,zespół” się zeszmaciło i w zasadzie zespołem nazywamy to co nim nie jest. Nie będę wchodzić w definicje, bo i tak na co dzień mówimy generalnie o zespołach. 

Badania wykazują, że optymalny skład zespołu to siedem osób, a dynamika pracy spada po dodaniu do składu ósmej osoby. Przy tym optymalnym składzie są jasne relacje i spada ryzyko podziału na podgrupy. Im większa grupa ludzi, tym gorsza komunikacja i współdziałanie, a co za tym idzie odbija się to na efektywności zespołu.

Sprawdź, czy i na jakim poziomie posiadasz umiejętność pracy w zespole:

  • potrafisz współdziałać z różnymi osobami
  • potrafisz zajmować się różnymi zadaniami
  • szanujesz pozostałych członków zespołu
  • koncentrujesz się na celu
  • co do zasady jesteś nastawiony do członków zespołu pozytywnie
  • potrafisz dostrzec i wykorzystać okazję do współpracy
  • masz świadomość roli, jaką pełnisz w zespole i jaką pełnią pozostałe osoby
  • wykazuje gotowość do pomocy
  • komunikujesz się zrozumiałe z orientacją na realizację celu

Czas na sprawdzenie, jak postrzegasz tą umiejętność u siebie?

Zaznacz na skali od 0 do 10, przy czym 0 to brak takiej umiejętności, natomiast 10 oznacza, że posiadasz tą umiejętność w stopniu doskonałym i można się od Ciebie uczyć.

Jeśli czujesz, że ten obszar wymaga u Ciebie podrasowania, to zachęcam do pracy. Z pewnością ta umiejętność przyda Ci się w życiu. Proponuję kilka pomocniczych pytań, które pomogą Ci dokładniej ocenić stan tej umiejętności u Ciebie.

  • Co lubisz w pracy zespołowej?
  • Czego nie lubisz? 
  • W którym momencie docierasz do granic swoich możliwości w pracy zespołowej
  • Przypomnij sobie przykład skutecznej i nieskutecznej pracy zespołowej. Jak myślisz z czego to wynikało? Co miało na to wpływ?
  • Jakie są Twoim zdaniem plusy i minusy pracy w zespole?
  • Kiedy warto z niej zrezygnować?
  • Przywołaj w pamięci osobę, którą postrzegasz, jako wybitnie dobrą w pracy zespołowej. Jak to się u niej objawia? Kiedy miałeś okazję to zaobserwować?
  • Po zestawieniu Waszych umiejętności pracy w zespole, jakie różnice widzisz?

Koniec

Jeśli czujesz, że chcesz poprawić daną umiejętność lub kilka z nich, to koniecznie załóż sobie grupy zeszyt, czy notes i zapisuj zmiany, jakie zajdą w Twoim życiu. Zapisz na jakim jesteś etapie, co chcesz z tym zrobić, jakie zadania, czy ćwiczenia chcesz wykonać.

Obserwuj, jak Ci idzie dane ćwiczenie, z czym masz trudność?

Być może początki będą trudne,jednak działaj dalej. 

Czy poddawałeś się, jak uczyłeś się chodzić? Pewnie nie. Upadłeś ze 200 razy, ale powstałeś i próbowałeś dalej. Trening czyni mistrza. Powtarzaj, obserwuj siebie i modyfikuj swoje zachowanie. Ucz się od innych i śmiało patrz przed siebie. Nawet jeśli teraz, zaczniesz z poziomu zero, to z czasem będziesz coraz lepszy.  

Monitoruj postępy, ciesz się swoimi sukcesami. Wyznacz sobie datę, do kiedy dajesz sobie czas na wyćwiczenie danej umiejętności. Bez wyznaczonej daty, możesz zwlekać w nieskończoność z rozpoczęciem działania.

  • Najlepiej wybierz sobie jedną umiejętność, nad którą chcesz pracować.
  • Wypisz sobie wszystkie korzyści, jakie zyskasz, dzięki tej umiejętności.
  • Wyobraź sobie, kim się staniesz, jak zmieni się Twoje życie, jeśli będziesz mieć taką umiejętność. Jak będą Cię postrzegać inni?

I jeśli nadal chcesz to zrobić, chcesz mieć tę umiejętność i widzisz w tym korzyść, to wyznacz sobie datę.

Zaznaczając na skali poziom danej umiejętności możesz zobaczyć, którą z nich warto podrasować. Na co zwrócić uwagę, żeby Twoje umiejętności osobiste były na wyższym poziomie. 

Jeśli przeraża Cię ilość pracy, jaką musisz włożyć w nabycie i wzniesienie na wyższy poziom własnych umiejętności osobistych, to uspokoję Cię. Dobra wiadomość jest taka, że jeśli raz ich się nauczysz, a później skupisz się na ich doskonaleniu, będziesz mógł z nich korzystać do końca życia. A umiejętności będą Ci służyć zarówno w życiu zawodowym jak i osobistym. Twarda wiedza może Ci się zdezaktualizować, natomiast umiejętności osobiste z Tobą pozostaną. Pamiętam, jak na jednym wykładzie mało co nie spadłam z krzesła, bo się okazało, że na bardzo wysokie stanowiska poszukuje się osób z dobrze rozwiniętą intuicją i  dobrze rozwiniętymi umiejętnościami tzw. miękkimi. Ja natomiast żyłam w przekonaniu, że osoby takie muszą dysponować tzw. ,,twardymi umiejętnościami”.

Jeśli nie masz swojej grupy MASTERMIND, a czujesz, że to coś dla Ciebie, to zapraszam do mojej.

Prowadzę ciągły nabór do moich grup mastermind.

Mastermind Online – zgłoś swoją aplikację

Mastermind Sprzedaż – zgłoś swoją aplikację


I działaj! Samo się nie zrobi.

Smolik Patrycja
Pomagam podnieść wyniki, skuteczność i efektywność. Budować i rozwijać kompetencje osobiste. Projektować i realizować najlepsze rozwiązania na dany moment. Jestem coachem z 3 – letnim doświadczeniem i pomagam w osiąganiu stanu spełnienia zawodowego i osobistego. Posiadam uprawnienia Doradcy Zawodowego Jestem twórcą mojego autorskiego programu SILNE JA - dzięki, któremu m.in. możesz zbudować poczucie własnej wartości, stać się asertywnym, zacząć wyznaczać granicę, zamienić ograniczające Cię przekonania na wpierające - Pracuję m.in. z narzędziami POINTS OF YOU® - W fundacji Prawo dla Mam w Krakowie, prowadzę Strefę Rozwoju oraz cykliczne spotkania motywacyjno - edukacyjno - networkingowe MAMO UWIERZ W SIEBIE