na-bialym-tle-w-zlotej-ramce-napis-piec-stylow-pracy

Czy wiesz, że jest 5 Stylów Pracy? Czy wiesz, że jak poznasz swój styl, to możesz poprawić swoją efektywność, produktywność i relacje? Czy wiesz, że każdy ma plusy i minusy? Jak to jest możliwe? Jak masz świadomość, jak się zachowujesz, jak działasz i pracujesz, to możesz ułatwić sobie życie.  Konkretnie możesz przestać sobie przeszkadzać i poprawić Twoją skuteczność, produktywność i efektywność.

Jak masz świadomość, jak się zachowujesz, jak działasz i pracujesz, to możesz ułatwić sobie życie.  Konkretnie możesz przestać sobie przeszkadzać i poprawić Twoją skuteczność, produktywność i efektywność. Jak zmniejszysz lub wyeliminujesz zachowania, czy sposoby pracy, które Ci nie działają i zastąpisz tymi, które Ci pracują, to zmieni się m.in. Twoja efektywność.  Po zmianie, wyeliminowaniu zbędnego zachowania zyskasz więcej zrealizowanych zadań i unikniesz frustracji.

Tylko poprzez świadomość tego co Ci nie służy możesz zmieniać konkretne zachowania, a co za tym idzie Twoje efekty. Jak znasz siebie, masz świadomość Twoich mocnych i słabych stron, naturalnych talentów i predyspozycji, możesz realnie wpływać na to, że masz więcej doświadczeń pod tytułem sukces. I to bez znaczenia, co to słowo dla Ciebie oznacza.

O tym, że warto znać swoje talenty, a jeszcze lepiej je wykorzystywać w praktyce, przeczytasz w tym artykule Twoje talenty na grupie MASTERMIND.  Co z tego, że wiesz w czym jesteś dobry, skoro tego praktycznie nie wykorzystujesz w Twoim życiu zawodowym?

W artykule znajdziesz też materiał PDF do pobrania, który pomoże Ci w wykorzystaniu Twojego potencjału.

Jeśli masz pracowników, współpracowników lub zarządzasz zespołem, to też możesz tą wiedzę wykorzystać w pracy. Dzięki temu, że wiesz, w jakim stylu ktoś pracuje, możesz właściwie przydzielać zadania do zrobienia. 

Jak masz zadanie na przedwczoraj, to nie dajesz go do zrobienia osobie, która ma predyspozycje do szczegółów i jest drobiazgowa, bo zwyczajnie nie zdąży zrobić zadania. W takim przypadku dajemy takie zadanie osobie, która działa na ostatnią chwilę i zrobi co trzeba. Jest duża szansa, że trzeba będzie nanieść poprawki, ale będziesz miał zadanie wykonane.

Style w praktyce

Każdy styl ma swoje plusy i minusy. Dla Ciebie ważne jest to, żebyś wiedział, jaki styl lub style dominują u
Ciebie. Dzięki temu możesz zmienić te zachowania, które Ci przeszkadzają w pracy i powodują, że nie masz konkretnych efektów i czujesz z tego powodu frustrację.

Jeśli dziwisz się, że nie masz tego co zaplanowałeś, to jest duża szansa, że Twój styl pracy Ci to uniemożliwia. Możesz być zarobiony po łokcie, a i tak rezultatów tej Twojej harówki nie widzisz. A co gorsze, jeśli dalej będziesz zachowywał się w ten sposób, to możesz nigdy ich nie zobaczyć.

Pewnie znasz to zdanie:

,,Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów.”

 

 

#5 Stylów pracy 

Jest ich pięć i noszą dużo mówiące nazwy:

  • Spiesz się
  • Bądź doskonały
  • Sprawiaj przyjemność
  • Wysilaj się 
  • Bądź silny

#1 Styl – Spiesz się

Ludzie, których cechuje ten, tzw. poganiacz, sterownik (driver) 

poznasz po tym, że są aktywne i szybkie. Krótki czas na wiele zadań to dla nich normalka. Mogą dużo osiągnąć, sprawdzają się

w pracy pod presją czasu, więc krótkie terminy ich nie przerażą. A co pracodawcy w nich lubią? To, że zwyczajnie lubią mieć dużo do zrobienia. Mało tego, sami szukają sposobów na to, aby wykonać zadanie jak najszybciej, dzięki czemu potrafią zoptymalizować różnego rodzaju procesy. 

Dzięki tym zachowaniom poznają wiele osób oraz wnoszą duży wkład w pracę zespołu.

Tak, jak pisałam wyżej, każdy ze stylów ma swoje plusy oraz minusy i teraz o nich napiszę. Jeśl cechuje Cię ten styl pracy, to może poznasz u siebie takie zachowania:

  • zabierasz się do pracy, kiedy to  jest naprawdę pilne i konieczne, a w konsekwencji możesz robić wiele błędów
  • jakość pracy, jej efekt możesz mieć słaby, bo nie masz czasu na sprawdzenie, korektę i zdarza Ci się nie kończyć jej w terminie
  • możesz się spóźniać, bo planujesz krótkie odstępy między spotkaniami i wcześniej z nich wychodzić 
  • możesz zapominać ważnych dokumentów 
  • zdarza Ci się nie dotrzeć na miejsce spotkania, bo wcześniej nie sprawdziłeś adresu
  • Twój ciągły pośpiech z naciskiem na efektywność, może Ci umożliwić poznawanie innych ludzi i możesz poczuć się jak outsider.

Otoczenie może Cię odbierać, jako niecierpliwego, a Ty po prostu szybko myślisz i działasz.

Dla zilustrowania podaję przykład:

Jeśli masz styl ,,Spiesz się”, to jak niesiesz dwie filiżanki z kawą i podejdziesz do drzwi, które otwierają w Twoją Stronę, będziesz nimi ,,żonglował” i jakoś próbował otworzyć drzwi. Myślisz, że tak będzie szybciej, ale możesz uzyskać odwrotny skutek. Kawa może Ci się wylać i dodasz sobie dodatkowe zajęcie, czyli sprzątanie. 

Nie pomyślisz, że lepiej odstawić jedną kawę, otworzyć drzwi, przejść, odstawić filiżankę i wrócić po drugą.

Jak się komunikuje osoba z poganiaczem ,,Spiesz się?

  • mówi szybko
  • często przerywa innym
  • kończy za nich zdania, często nie rozumiejąc ich punktu widzenia
  • wdają się w zbędne dyskusje
  • popędzają innych

Jak wygląda mowa ciała osoby z poganiaczem ,,Spiesz się”?

Jak łatwo możesz się domyślić, odzwierciedla jej zniecierpliwienie.

  • wierci się 
  • stuka palcami
  • tupie nogą
  • patrzy na zegarek
  • może wzdychać lub ostentacyjnie ziewać

Jak wygląda komunikacja osoby z poganiaczem ,,Spiesz się”?

Mówiąc często odwołuje się do ruchu oraz pośpiechu:

  • czas nam ucieka
  • ruszajmy
  • lecimy
  • no dalej

Nawiązuje też do zmęczenia i zirytowania:

  • to bez sensu

Mówi ,,ja”, unika mówienia ,,my”.

I co, brzmi znajomo?

A może nie?

Być może nigdy się nad tym nie zastanawiałeś?

Obserwuj siebie i to jak się zachowujesz.

Dzięki temu zupełnie inaczej będziesz czytał o kolejnych stylach, które opiszę w tym tygodniu.

Wchodzisz w to?

Jeśli tak, to zapisuj swoje obserwacje, bo to pomoże Ci uświadomić sobie wiele kwestii. 

Na przykład: 

  • Gdzie sobie przeszkadzasz?
  • Gdzie możesz sobie ułatwić pracę, a tym samym być efektywniejszym, produktywniejszym i czuć wewnętrzny spokój?

Działaj, bo samo się nie zrobi!

W razie czego, pisz do mnie śmiało na adres patrycjasmolik@mastermindcoach.pl

#Styl 2 – Bądź doskonały

  • skrupulatność
  • dążenie do perfekcji
  • niezwykłe poukładanie
  • zadania wykonane dokładnie i rzetelnie
  • skrupulatne sprawdzanie faktów
  • staranne przygotowanie
  • zwracanie uwagi na szczegóły
  • wyprzedzanie biegu zdarzeń i planowanie rozwiązań na ewentualne problemy

To kilka charakterystycznych cech osób, u których dominuje ten sterownik. 

Do tego dochodzą:

  • logika
  • analiza dostępnych danych

Jeśli u Ciebie dominuje ten Poganiacz, to z pewnością:

  •  lubisz być przygotowany na różne okoliczności. 
  •  jesteś skoncentrowany na osiągnięciu celu
  • zwracasz też przy tym uwagę na jakość wykonania zadania i jego estetykę
  • masz wysokie oczekiwania odnośnie standardów moralnych i standardów wykonywanej pracy – utrzymujesz je niezależnie od opinii ludzi

Możesz opracowywać przydługie raporty, przytaczać za dużo informacji, wypowiadać skomplikowane zdania naszpikowane wyszukanym słownictwem.

To wszystko może opóźniać Twoją pracę, bo zbyt dużo czasu poświęcasz na detale.

Jeśli chodzi o zobrazowanie tego stylu pracy na przykładzie z kawą, to taka osoba niesie ją na tacy i ma ze sobą serwetkę, tak na wszelki wypadek.

Jak się komunikuje osoba pracująca w stylu Bądź doskonały?

Podczas wypowiedzi, często stosuje wyliczenia i punktuje przy użyciu palców lub gestykuluje całą ręką. 

Nie lubi, jeśli ktoś jej przerywa i ma tendencję do bycia autorytarnym w stosunku do innych ludzi. 

Często może doświadczać zderzenia się z rzeczywistością, zwłaszcza jeśli pracuje z innymi albo nimi zarządza. U niej rodzi to frustrację, a  inni mogą doświadczać zmęczenia od zbyt częstych  uwag. 

Ludzie wolą słuchać pochwał, więc może to spowodować, że taka osoba będzie mało lubiana a wręcz ludzie mogą jej nie znosić.

Warto mieć na uwadze, że nie jest złośliwa, potrafi być dla ludzi wspaniałomyślna,  ile uzna ich za wartościowych.

Możesz od niej usłyszeć, jak dopytuje:

  • ,,Jak dokładnie…?”
  • ,,Czy możesz powtórzyć..?”

 

Wtrącenia, jakich używa to:

,,jak już powiedziałem:

,,co było już poruszane przez..”

,,można powiedzieć”

,,możliwe”

,,z pewnością”

,,dokładnie”

,,właściwe”

,,dla mnie osobiście”

,,to moja wina”

I jak, brzmi znajomo?

Jedziemy dalej, bo czas na kolejny styl.

#3 Styl – Sprawiaj Przyjemność

Jeśli dominuje u Ciebie ten styl, to:

  • dobrze pracujesz w zespole
  • dbasz o dobrą atmosferę w swoim otoczeniu

Twoim celem jest sprawianie przyjemności innym i nawet ich nie pytasz, czy tego w ogóle chcą. Potrafisz wykorzystać intuicję, mowę ciała i sygnały, które przez innych mogą być niezauważone.

 

Osoby z tym stylem, zwykle charakteryzują się:

  • wrażliwością
  • współczuciem 
  • empatią

 

Zwykle to dobrzy słuchacze, hojni i ofiarni ludzie. A jeśli chodzi o historie z kawą, to ten typ często przynosi kawę innym, a także otworzy drzwi, nawet jeśli jest to zbyteczne, bo dana osoba idzie z jedną filiżanką i sama sobie może otworzyć. Mało tego, będzie już stała z otwartymi drzwiami, zanim osoba niosąca filiżankę z kawą dojdzie. Zaproponuje też pomoc w niesieniu filiżanki.

Jak się komunikuje?

Może zachęcać ciche osoby do brania udziału w dyskusji, do dzielenia się przemyśleniami i poglądami.

Wykazują ostrożność w krytyce i niechętnie podważają zdanie innych osób, pomimo tego, że mają inne zdanie. Jeśli już wyrażają własne opinie, to czynią je w sposób bardzo precyzyjny, często w formie pytań. Dzięki temu, mogą się wycofać w każdym momencie, jeśli innym nie spodoba się ich pogląd.

,,Pozytywny przekaz – negatywny przekaz”,  to konstrukcja, która często występuje u osób z tym stylem pracy. Przykładowo:

,,to świetnie, ale nie wiem, czy będzie użyteczne”

,,bardzo mi się podoba, ale chyba zajmuje za dużo czasu”

Często używa też form pytających oraz pytającego tonu:

  • ,,dobrze?”
  • ,,zgadzasz się ze mną?”
  • ,,tak?”

Na rozmówcę spogląda z twarzą pochyloną ku dołowi, unosi brwi. 

Uśmiecha się w sztywny sposób, gestykulując najczęściej kiwa głową potakując.

#4 Styl – Wysilaj się

Już jesteśmy przy czwartym, sterowniku. Ciekawe, czy rozpoznasz  w nim swój styl pracy, a może tylko niektóre elementy.

Osób, które charakteryzuje ten Poganiacz mają ogromną energię i entuzjazm. Są również zmotywowane i kreatywne, lubią analizować różne dostępne możliwości.

Cechuje je:

  • spontaniczność
  • duża swoboda
  • radość
  • chęć do angażowania się w rozwiązywanie problemów
  • chętnie angażują się w nowe pomysły i zapałem zabierają się do pracy
  • na ochotnika zgłaszają się do nowych zadań i potrafią się przy tym dobrze bawić
  • są skłonne bronić słabszych
  • z odwagą bronią swoich racji
  • dosyć wnikliwe rozpatrują wszelkie możliwości, konsekwencje, sugestie oraz aspekty działania

Mogą być za to już mniej skupione na osiągnięciu wyniku końcowego. Mogą też zostawiać innym nieciekawą, żmudną i wymagającą dużej precyzji pracę, na końcowych etapach. Efekt? Praca, która nie jest wykonana na czas.

A jak zobrazuje taki styl pracy sytuacja z filiżanką kawy?

Osoby, u których dominuje ten poganiacz, zapominają, że w ogóle mieli przynieść kawę, ponieważ po drodze wydarzyło się coś interesującego. Mogą na przykład zająć się smarowaniem skrzypiących drzwi, więc kawa zdąży im wystygnie.

Jak się komunikuje osoba z tym dominującym sterownikiem?

  • przeskakuje z tematu na temat, co może denerwować i dezorientować i zniechęcać rozmówców
  • może zadawać serię pytań, pozostawiając słuchaczowi wybór pytania, na które chce odpowiedzieć. 
  • używa też sarkazmu
  • zapytana o odpowiedź, może nieświadomie odpowiadać na zupełnie inne pytanie

Co z mową ciała?

Możesz zauważyć, że marszczy czoło, trzyma rękę blisko oka lub ucha, może też mieć zaciśnięte pięści. To wszystko co płynie z jej mowy ciała, wskazuje na staranie się.

Co mówi?

Dosyć często używa zwrotów pytających :

  • ,,co?’
  • ,,nie mogę?”
  • ,,hę?”

Oraz rożnych form ,,starać się”, na przykład:

  • ,,próbuję Ci właśnie powiedzieć, że..”
  • ,,staram się wyjaśnić…”

W narracji odnosi się: 

  • do sukcesu oraz porażki
  • szczęścia i nieszczęścia

Porównuje się do innych:

,,nie jestem tak dobry, jak on”

#5 Styl pracy – Bądź silny

Jeżeli cechuje Cię ten sterownik ,,Bądź silny” to jesteś bardzo stabilny. Poza tym:

  • dobrze radzisz sobie z wykonywaniem zadań pod presją czasu oraz w stresie
  • pomimo trudnych i mało sprzyjających warunków myślisz logicznie oraz zachowujesz spokój, nawet kiedy pozostałe osoby wpadają w panikę
  • potrafisz skoncentrować się na pracy
  • jesteś postrzegany przez innych, jako niezawodny, pewny i pracowity
  • masz refleksyjną naturę, lubisz przemyśleć różne kwestie i dzięki temu, dobrze widzisz całość sytuacji
  • jesteś elastyczny, więc potrafisz się odnaleźć w różnych sytuacjach
  • dzięki zrównoważeniu, inni ludzie wiedzą, czego się mogą po Tobie spodziewać

Kiedy inni proszą o pomoc, to traktujesz to, jako ich słabość.

Sam też, nie lubisz przyznawać się do słabości, a tak traktujesz każde niepowodzenie. Wolisz być przeciążony pracą niż poprosić kogoś o pomoc.

Twoi współpracownicy mogą czuć się przy Tobie mało komfortowo, ponieważ brak emocjonalnych reakcji z Twojej strony, zwłaszcza w stresowych sytuacjach.

Czasem możesz być wesoły, nawet dowcipny, ale to Twoja maska ochronna.

A jak zobrazuje to wszystko historia z filiżanką kawy?

Osoba z tym driverem jest bardzo pragmatyczna i kawę przynosi tylko i wyłącznie wtedy, kiedy jest jej spragniona. Przy czym niosą tylko jedną filiżankę, bo kawę robią tylko dla siebie. Dlatego też, nie mają problemu z otwarciem drzwi, jeśli są one zamknięte.

Jak komunikuję się osoba z poganiaczem ,,Bądź silny?”

Często sposób jej wypowiedzi wydaje się zdepersonalizowany i może mówić na przykład używając takich sformułowań:

  • ,,Przyszło mi namyśl”, zamiast ,,Pomyślałem”
  • ,,Niektórzy robią to w ten i ten sposób”, zamiast ,,Ja robię to właśnie tak…”
  • ,,Ludzie zwykle nie lubią takiego zachowania”, zamiast ,,Ja nie lubię”

Odnoszą się też do siły – słabości; radzenia sobie:

,,nie ma sensu płakać nad rozlanym mlekiem”

,,trzeba się wziąść w garść”

Lub do dziecinności i obowiązków

,,to, niepoważne, nie można się tak dziecinnie zachowywać”

Osoby z tym sterownikiem boją się odrzucenia, unikają proszenia z obawy przed odmową. 

Nie używają gestów, ich twarz może być pozbawiona wyrazu, a głos brzmieć monotonnie. 

I tak doszliśmy do końca. Zachęcam Cię do obserwacji siebie, bo być może sam uświadomisz sobie, gdzie sobie przeszkadzasz i co warto zmienić.

Jeśli należysz do osób, którym zależy na produktywności, efektach i relacjach, to z pewnością warto zastanowić się, co możesz zrobić inaczej, żeby to wszystko zrealizować.

A jeżeli jesteś w grupie MASTERMIND, to koniecznie zaproponuj uczestnikom ten artykuł. Być może wspólnie popracujecie nad tym tematem i będziecie się w tym wzajemnie wspierać.

Chcesz wiedzieć więcej o MASTERMINDACH, to przeczytaj ten artykuł

MASTERMIND, prosty sposób na rozwój biznesu.

Jeśli chcesz:

  • poznać swój styl pracy
  • popracować nad tym, gdzie sobie utrudniasz życie
  • potrzebujesz wsparcia w tym obszarze, to zapraszam do kontaktu. patrycjasmolik@mastermindcoach.pl

Być może zainteresuje Cię też artykuł o talentach, który znajdziesz tutaj

Masz pomysł na ciekawy temat artykułu związany z tematyką, którą poruszam? Napisz mi o czym chciałbyś przeczytać – a ja przemyślę, jak mogę uwzględnić Twój pomysł w moim planie artykułów.

#5 Stylów pracy
Przewiń na górę