fbpx
Jak -sie -ma- Twoje- planowanie -i -osiaganie -celow

Od czasu do czasu warto się zatrzymać i sprawdzić, jak wygląda sprawa z Twoim celem. Moim zdaniem, dobrym momentem na takie działanie, to koniec starego kwartału, a początek nowego. Jeśli to zrobisz, to będziesz w stanie dosyć szybko wychwycić, że coś nie działa, tak jak trzeba i nie daje Ci oczekiwanych rezultatów:

Co dokładnie masz przemyśleć? Jakie pytania sobie zadać? Na początek proponuję sprawdzić:

  • czy w ferworze dnia codziennego działania, nie zgubiłeś z oczu tego co dla Ciebie ważne, istotne? 
  • czy każdego dnia robisz coś, co przybliża Cię do Twojego celu?
  • czy w codziennej gonitwie, pamiętasz o planie, jaki masz do wykonania?
  • czy skupiasz się na swoich priorytetach?

Zrób sobie pauzę i przypomnij sobie:

  • swój cel,
  • plan działania,
  • co tak naprawdę jest dla Ciebie ważne? 

Jeśli to sobie wszystko przypomnisz, to koniecznie zapisz, bo to pomaga zejść na ziemię i się urealnić.

Jeśli zdasz sobie sprawę, z tego, że zboczyłeś z właściwej drogi, to pogratuluj sobie uważności i wróć na właściwą drogę. Zakładam, że Twój cel jest Twój i z całą świadomością go określiłeś. Jeśli nie masz pewności co do celu, to koniecznie sprawdź to i zaopiekuj się nim. Cel ma być Twój, a nie kogoś innego, bo inaczej po jego osiągnięciu możesz czuć frustrację i rozczarowanie – delikatnie mówiąc.

#Jaki jest Twój cel?

Pracując z ludźmi, często pochylamy się właśnie nad tym, aby klient nawiązał kontakt ze sobą i w końcu wiedział:

  • kim jest i na czym mu tak naprawdę zależy,
  • w czym się chce spełniać i realizować,
  • co robić każdego dnia,
  • co tak naprawdę sprawia, że chce mu się żyć,
  • w czym widzi sens?

Dzięki tym pytaniom, a zwłaszcza odpowiedziom na nie, łatwiej określić właściwy cel dla danej osoby. I wiesz co, takiego określenia/zweryfikowania swojego celu, doświadczają osoby w przeróżnym wieku i na różnym poziomem sukcesu. Wiem, że nie każdy ma to szczęście być w rodzinie, w której od małego stawia się na to, aby dziecko było sobą i realizowało to, co jego autentycznie interesuje. Często ludzie nie mają pojęcia, kim są i czego chcą w życiu, bo zawsze słyszeli tylko to, co mogą, a czego nie, co mają robić, itd. I idą przez życie, pracują, mają wszelkiego rodzaju osiągnięcia, tylko mają depresję i są autentycznie nieszczęśliwi.

#Postaw na swój cel

Dlatego też, postaw na swój cel, a potem stwórz właściwy plan działania. Dzięki temu, że rozpiszesz sobie na małe kroki wszystkie etapy i zadania, zobaczysz, co już masz w kontekście celu, a czego i kogo potrzebujesz. Proszenie o pomoc, to wyraz asertywności, więc śmiało, proś ekspertów i specjalistów, korzystaj z pomocy innych. 

Korzystanie ze wsparcia jest ok, jest dobre i wcale nie musisz się tego wstydzić. Wiem, że takie myślenie nie jest popularne w Polsce, ale to nie jest dla Ciebie dobre. Oczywiście, piszę tu o takiej zdrowej sytuacji, kiedy działasz, ale widzisz, że są obszary, w których potrzebujesz odpowiedniego wsparcia. Nie chodzi mi oto, abyś zatruwał innym życie swoimi problemami i zrzucał na innych to, za co sam, jako dorosła osoba masz odpowiadać.

Teraz pytanie: ,,Jak to wygląda u Ciebie?”

#Jak się ma Twój cel?

  • Czy wyznaczasz sobie cel i go realizujesz? 
  • Czy wyznaczasz cel, ale już z realizacją jego jest gorzej? 
  • A może wyznaczasz zbyt dużą ilość celi/zadań i ich nie osiągasz?

Być może, z łatwością wpadasz na różne pomysły, chcesz realizować super hiper projekty, ale już w praktyce nie idzie Ci tak łatwo. Z mojego doświadczenia wynika, że jest tak dosyć często i dlatego zdecydowanie polecam Ci przyjrzeć się temu, jak to wygląda u Ciebie?

Jeśli przeanalizujesz sobie, w którym momencie się stopujesz, to dzięki temu będziesz mógł, coś z tym zrobić. Być może masz ograniczające Cię przekonania, może sam sabotujesz swoją pracę. Powodów może być naprawdę wiele i moim zdaniem warto, żebyś się zaopiekował tym tematem, aby iść do przodu i cieszyć się konkretnym rezultatem.

Jak poznasz przyczynę, to będziesz mieć szansę zrobić  z nią coś konkretnego. Nie ma w życiu przypadków i jeśli masz w sobie, jakąś blokadę, to tylko Ty możesz ją zlikwidować. Być może będziesz potrzebować wsparcia specjalisty, bo w takich sprawach często w pojedynkę jest ciężko to zmienić, jednak się da. Weź proszę też pod uwagę, że wiele takich blokad, przyczyn niepowodzeń jest nieuświadomionych, więc możesz sobie nie zdawać z nich sprawy. I tu m.in. dlatego pomocna dłoń specjalisty jest nieoceniona.

#Praktyka na grupach MASTERMIND

Jak pracuję z ludźmi na grupach MASTERMIND, to często proszę uczestników o zapisywanie sobie szczegółowo zadań, jakie chcą wykonać. Potem, po jakimś czasie, proszę ich o zaznaczanie określonymi kolorami zadań/celów zrealizowanych, nie zrealizowanych, w trakcie lub porzuconych, nieaktualnych. Dzięki temu, dana osoba i ja mamy czarno na białym, ilość i kaliber celów, zadań, czy zamierzeń. Mam wgląd w to, czy cele są realizowane, czy nie. To istna kopalnia wiedzy o danej osobie i sposobie jej działania, pracy, czy funkcjonowania. Jej blokadach, potencjale i wielu innych spraw, które są ważne w życiu każdego człowieka.

Na tej podstawie możemy iść dalej i sprawdzić, co się kryje za tym, że dany cel, zadania, czy etap nie może być przez tą osobę zrealizowany. Możemy sprawdzić, co ją blokuje, co powoduje, że nie idzie zgodnie z planem.

Co człowiek, to inny zestaw przyczyn, dlatego proszę daj sobie szansę i sprawdź, jak to wygląda u Ciebie. Czy czujesz, że coś jest na rzeczy i warto się tym obszarem szczególnie zaopiekować? Postaw na szczerość ze sobą, bo dzięki temu pójdziesz dalej i będzie Ci łatwiej realizować swoje cele.

Jedno jest pewne, że samo się to nie zmieni. Niestety, nikt też za Ciebie lub za mnie tego nie zrobi. Każdy z nas, może w sobie pozmieniać to, co nam przeszkadza i to jest dobra wiadomość, choć na początku może nie być łatwo, jednak się da. 

#3 kroki do realizacji celu:

Reasumując:

#1 Krok – wyznacz sobie cel. 

Pamiętaj, aby to był Twój cel.

#2 Krok – stwórz do niego plan.

Do planu, czyli co każdego dnia zobowiązujesz się wykonać rozpisz to, co może pójść nie tak? Opisz alternatywne działania.

#3 Krok – trzymaj rękę na pulsie, czyli monitoruj swoje działania.

Systematycznie, np.: raz na kwartał sprawdzaj bardzo dokładnie, czy działasz zgodnie z planem?

  • Czy masz efekty?
  • Co się sprawdza? A co nie?
  • Co warto poprawić?
  • Co warto wyeliminować?

 

Daj znać, jeśli wpis był dla Ciebie pomocny, a jeśli potrzebujesz indywidualnej pomocy to pisz śmiało na adres: patrycjasmolik@mastermindcoach.pl lub dzwoń 726 291 316.

 

Patrycja