Jakie są trzy najczęstsze błędy na grupie MASTERMIND? Z mojego doświadczenia wynika, że są takie 3 tematy, które często powodują, że dany uczestnik stoi w miejscu ze swoimi działaniami. Sprawdź, czy ich właśnie nie popełniasz, a jeśli tak, to koniecznie je zmień. Dzięki temu, Twoje spotkania z grupą MASTERMIND nie będą stratą czasu.
Oto one:
#1 Brak dużego celu. Chodzi mi o taki, który sprawia, że masz motyle w brzuchu,
#2 Brak celu na daną grupę MASTERMIND, który pcha Cię ku dużemu celowi,
#3 Brak wyraźnych zasad grupy MASTERMIND, czyli po co my tu właściwie jesteśmy i co robimy na spotkaniach, jaki jest ich cel?
#1 Brak dużego celu
O co chodzi z tym dużym celem? Mam tu na myśli, taki duży cel gigant, który teraz może wydawać Ci się nawet niemożliwy do zrealizowania przez Ciebie w tej chwili. Jednak sama myśl o nim wywołuje u Ciebie motyle w brzuchu i z jakiegoś powodu Cię kręci, cieszy oraz wywołuje uśmiech na twarzy. Ja też mam taki cel gigant, który mnie ogromnie kręci. ale leży jeszcze trochę w sferze pod tytułem ,,marzenia”. Mimo to, sama świadomość, że mogę się o to postarać nakręca mnie do działania, wykonywania codziennych małych zadań, które często wymagają regularności, systematyczności, dokładności, itp., czyli spraw, za którymi nie zbyt przepadam. Wolę rzucić pomysł, a szczegóły zostawić komuś innemu, bo ja w tym czasie wolę obmyślać nowy idee. Jednak bez tych małych mozolnych kroków, nie doświadczę mojego celu gigantu, a też nie wszystko da się zlecić.
Pamiętaj, że taki ogromny cel ma Cię cieszyć, napędzać do działania i masz czuć motyle w brzuchu, jak przy zakochaniu. Pamiętaj, aby Twój cel był Twój, bo często nieświadomie realizujemy cele innych osób, zamiast naszych własnych. Kolejna ważna sprawa, to koniecznie sprawdź, czy to co chcesz osiągnąć, nie koliduje z Twoimi osiowymi wartościami, tymi najważniejszymi dla Ciebie. Jeśli te dwie sprawy: cel i wartości kolidują ze sobą, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że celu nie osiągniesz, ponieważ wartości Ci na to nie pozwolą. Dlatego, zanim zaczniesz działać, to koniecznie sprawdź te elementy, bo szkoda Twojego czasu, a często i pieniędzy na działania, które nie dadzą Ci satysfakcji.
#Miej pewność celu i uniknij frustracji
Jeśli już będziesz mieć pewność, że cel jest naprawdę Twój i jest zgodny z Twoimi najważniejszymi i aktualnymi wartościami, to działaj dalej. Może teraz wydaje Ci się, że szkoda na to czasu, jednak zachęcam Cię do tej analizy. Dzięki temu unikniesz frustracji i rozczarowań, gdy po jakimś czasie stwierdzisz, że to nie to, nie o to Ci chodziło, i nie czujesz się fajnie, a wręcz przeciwnie. Często spotykam ludzi, którzy dopiero po pracy ze mną, uświadamiają sobie, co ich cieszy, czego tak naprawdę chcą od życia, jak ono ma wyglądać. I wiesz co, to bardzo często jest odległe od tego ich aktualnego życia oraz tego co lansują media głównego nurtu. Moim zdaniem warto postawić na szczerość ze sobą, bo to Ty jesteś ze sobą 24h na dobę. To Ty żyjesz z podjętymi decyzjami.
Przekuj wiedzę na praktykę
Z tego względu, że mamy dostęp do ogromu wiedzy, warto przełożyć je na działanie, czyli czas na zadanie dla Ciebie:
- Określ, co jest Twoim celem gigantem.
- Sprawdź, czy sama myśl o nim budzi Twoją radość,
- Czy te myśli sprawiają, że masz motyle w brzuchu?
- Jak już go sprecyzujesz, to sprawdź, jak się ma w stosunku do Twoich najważniejszych wartości, jakimi kierujesz się w życiu.
Dzięki temu przejdziesz do działania i ominiesz pułapkę pod tytułem: ,,Wiem, ale nie stosuję”. Sama wiedza nie wystarczy, potrzebujesz jeszcze praktyki.
#Co ja zyskuję i co Ty możesz zyskać?
Jak wiem, czego chcę, to łatwiej mi zachować wewnętrzny spokój i pokonywać codzienne trudności. Wiem, po co to wszystko i łatwiej mi trzymać się wytyczonej drogi. Łatwiej mi o skupienie i nie łapanie wszystkich srok za ogon. Jestem też w stanie szybciej dostrzec ludzi, którzy mi w tym mogą pomóc. Zachęca mnie do wytrwałości, zmniejsza podatność na rozpraszacze i pomaga utrzymać się na drodze do celu.
#2 Brak celu na daną grupę MASTERMIND, który pcha Cię ku dużemu celowi
To drugi często występujący błąd. Ktoś wie, jaki ma cel, co chce osiągnąć, na przykład rozwinąć swoją kancelarię, ale nie ma podzielonego tego celu na mniejsze etapy. Widzę, jak ludzie często zachwycają się ideą grup MASTERMIND i nawet do nich dołączają, ale bez określenia celu ma daną grupę:
- Nie precyzują, w czym konkretnie ta grupa ma im pomóc?
- W czym wesprzeć?
- Jaki etap zakończyć, najlepiej, jak to możliwe?
Takie podejście najczęściej prowadzi do tego, że spotkania grupy może i są intensywne, ale bez przełożenia na konkretne działania i tak dana osoba, chodzi na spotkania, ale nie idzie do przodu lub robi to bardzo mozolnie. I tu przychodzą mi na myśl słowa Seneki:
,,Dla kogoś, kto nie wie, do jakiego portu zmierza, każdy wiatr jest niepomyślny”
I trudno się z tym nie zgodzić.
Poza tym, jak wiesz do czego zmierzasz, to możesz to powiedzieć całej grupie oraz prowadzącemu MASTERMINDA, dzięki temu będzie wiedzieć, kiedy zbaczasz z drogi i może szybko Ci o tym powiedzieć. Jako prowadzący całą grupę nie mogę Ci pomóc, wesprzeć Cię i sprowadzić na właściwą orbitę, jeśli nie wiem, która jest tą Twoją.
Przekuj wiedzę na praktykę
Jak już wyżej pisałam, mamy dostęp do ogromu wiedzy, warto jednak przełożyć ją na działanie, czyli czas na zadanie dla Ciebie:
- Zapisz, jaki jest Twój cel, jaki chcesz zrealizować z grupą MASTERMIND, w której aktualnie jesteś?
- Jeśli już kończycie spotkania lub dopiero chcesz dołączyć do grupy, to zastanów się, w czym MASTERMIND ma Ci pomóc? Co z jej wsparciem chcesz uzyskać?
#3 Brak wyraźnych zasad grupy MASTERMIND, czyli po co my tu właściwie jesteśmy i co robimy na spotkaniach, jaki jest ich cel?
To kolejny popularny błąd, który prowadzi w zasadzie do nikąd. Często z tego powodu grupy się rozpadają. A oto, jak do tego dochodzi. Spotyka się kilka osób chcących wspólnie pracować w ramach grupy MASTERMIND. Ustalają termin, miejsce i czas spotkania, a następnie przechodzą do uskuteczniania tych wytycznych. Po jakimś czasie widzą, że:
- dyskusja jest mało merytoryczna,
- rozmowy są o wszystkim i o niczym,
- są osoby dominujące, co oznacza, że ich problemy są w większości rozkminiane,
- spotkania często stają się towarzyskim spotkaniem,
- deklarowane zadania do wykonania dotyczą wszystkiego, ale nie rozwoju biznesu,
- pojawiają się zbędne dygresje,
- uczestnicy się spóźniają, czym rozbijają dynamikę spotkania, przeszkadzają sobie wzajemnie, itp.
#Co możesz zrobić, aby tego uniknąć?
Ustal z pozostałymi osobami zasady grupy MASTERMIND, spisz je i w razie czego przypominaj.
To tak, jak w planszówkach. Każdy wie, jakie są zasady i ich przestrzega. Wie co jest ok, a co nie. Dzięki temu, każdy ma świadomość na czym gra polega, i jak ma ,,grać”. Jeśli komuś nie pasują dane zasady, to może się wycofać i to też jest w porządku. W przypadku grupy MASTERMIND, jest inaczej, bo to wszyscy uczestnicy powinni ustalić zasady obowiązujące na grupie. Dzięki temu, że wszyscy angażują się w tworzenie zasad, chętniej ich przestrzegają. Takie szyte na miarę zasady moim zdaniem najlepiej się sprawdzają, bo Ty i ja, wiemy najlepiej, czego chcemy na spotkaniach grupy, a czego zdecydowanie nie.
Przekuj wiedzę na praktykę
Czas na Twoje działanie, czyli czas na zadanie:
Wypisz sobie czego chcesz, a czego nie na spotkaniach grupy MASTERMIND. Wyraźnie określ granice i zasady gry. Jeśli jesteś w grupie, to sprawdź, czy właśnie te punkty są uwzględniane/przestrzegane na spotkaniach w jakich uczestniczysz. Porusz ten temat na swojej grupie, pogadajcie o tym, czy dla każdego Wasze spotkania są ok? Pamiętaj, że nie każdy mówi to co myśli i jest na tyle asertywny, aby zadbać o wyznaczenie granic.
Zakładam, że możesz jeszcze nie brać udziału w grupie i dopiero robisz rekonesans. Mimo to odpowiedz sobie pisemnie na te pytania. Dzięki temu, jak tylko przystąpisz do grupy będziesz miał ,,gotowca”.
- Jakie tematy są ok, a jakie nie?
- Co warto ustalić, aby praca w grupie była dla Ciebie efektywna/satysfakcjonująca?
- Co Ci przeszkadza w pracy grupy?
- Które elementy Ci pomagają?
- Jakie punkty powinny być na spotkaniu omówione?
- Jakie tematy są dozwolone?
- Itd.
Daj znać, jeśli wpis był dla Ciebie pomocny, a jeśli potrzebujesz indywidualnej pomocy to pisz śmiało na adres: patrycjasmolik@mastermindcoach.pl lub dzwoń 726 291 316.
Jeśli masz pomysł na ciekawy temat artykułu związany z tematyką, którą poruszam? Napisz mi o czym chciałbyś przeczytać – a ja przemyślę, jak mogę uwzględnić Twój pomysł w moim planie artykułów