Jak zadbać o dobrą kondycję psychiczną?

na-bialym-tle-w-zlotej-ramce-tytul-artykulu-jak=zadbac-o-dobra-kondycje-psychiczna

Jak zadbać o dobrą kondycję psychiczną? Zanim odpowiem na to pytanie, wymienię na co ma wpływ. Otóż stan Twojej psychiki determinuje to:

  • jak Ci się żyje
  • jakich emocji doświadczasz: pozytywnych, czy negatywnych 

#5 czynników, które wpływają na stan Twojej kondycji psychicznej

 

Myślę, że o większości z nich słyszałeś wiele razy i doskonale je znasz. Chodzi tu o:

  • aktywność fizyczną
  • zdrowy sen
  • właściwe odżywianie
  • odpowiednie otoczenie 
  • psyche, czyli: wysoką i stabilną samoocenę; kontakt, jaki masz sam ze sobą i to jak się ze sobą komunikujesz

 

Skupię się na temacie psyche, bo to ,,moja bajka”. Co do aktywności fizycznej, to sama uskuteczniam jogę metodą Iyengar’a, bo mi to dobrze robi na moją ,,głowę” i ciało, a co najważniejsze taka aktywność sprawia mi frajdę.

 

Co do sposobu odżywiania, to kieruję się zasadą, że jem i piję, to co jest najmniej przetworzone, zbieram i piję zioła; wyciskane soki z warzyw i owoców. To wszystko mi służy, dobrze się po tym czuję,

więc się tego trzymam. Proste, nie udziwnione, a co najistotniejsze mi służy i jest ze mną spójne.

 

Jeśli Ty szukasz osoby, która Cię zainspiruje i pomoże Ci w tym obszarze – aktywności fizycznej oraz odżywiania, to polecam Karolinę Sitkowską. Wejdź na jej stronę, https://karolinasitkowska.pl/#startowa, zapisz się na newsletter i działaj z nią. Karolina jest super – hiper trenerem personalnym, sam zobacz. Myślę, że jej holistyczne podejście pomoże Ci zadbać o sprawny organizm i zadbać o właściwe odżywianie.

Samoocena 

Jeśli zadbasz o aspekt fizyczny (ruch, sen odżywianie), to zostaje Ci do zaopiekowania strona psychiczna. A masz tu pole do popisu i moim zdaniem nie warto jej bagatelizować. Badania mówią, że 30%-40% naszej samooceny jest uwarunkowana genetycznie, a na resztę, czyli 70%-60% masz wpływ. A to właśnie samoocena ma duży wpływ na to, jak radzisz sobie w trudnych i stresujących sytuacjach. 

 

Tak dla przypomnienia napiszę, samoocena, to przekonanie jakie masz o własnej wartości, to przekonanie, czy jesteś ,,wystarczająco dobrym” wartościowym człowiekiem. Uwaga! Wysoka samoocena nie oznacza, że masz się uważać za lepszego od innych. 

 

To, w jaki sposób myślisz o sobie, i jaki masz stosunek do siebie, do własnego JA, ma wpływ nie tylko na Twoje ogólne samopoczucie, ale też determinuje to, jak podchodzisz do czekających Cię zadań. Wysoka samoocena ma też pośrednio wpływ na to, jakich emocji doświadczasz w życiu, jak przeżywasz i odbierasz rzeczywistość. 

 

Decyduje też o tym, czy:

  • jesteś wytrwały w swoich działaniach
  • podejmujesz się wyzwań
  • patrzysz optymistycznie w przyszłość

 

Nie wiem, czy wiesz, że Twoja samoocena ma wpływ na to, jak radzisz sobie ze stresem. W zależności od tego, jak ona u Ciebie wygląda, uskuteczniasz jeden z trzech scenariuszy radzenia sobie ze stresem. Sprawdź, który dotyczy Ciebie i jak Ty reagujesz, czy:

  • zadaniowo – czyli w stresującej sytuacji działasz, szukasz konstruktywnych rozwiązań
  • emocjonalnie
  • unikowo – i tu możesz działać na dwa sposoby: albo zaangażujesz się w czynności zastępcze, albo zaczniesz szukać kontaktów towarzyskich

 

Jak się pewnie domyślasz, tylko pierwszy sposób zachowania Ci zapracuje i jest dla Ciebie zwyczajnie dobry.

Zwłaszcza na grupach MASTERMIND, aktywne poszukiwanie rozwiązań jest pożądane, bo m.in. po to się grupy tworzy i w nich uczestniczy.

 

Myślę, że ,,gra jest warta świeczki” i warto, żebyś się zaopiekował swoją samooceną. Dla zachęty wymienię Ci, czego doświadcza osoba z niską samooceną i na co jest narażona. Sprawdź, czy któryś z punktów dotyczy Ciebie:

  • obwinianie się po porażce (i to bardzo)
  • podatność na bulimię
  • unikanie trudnych doświadczeń
  • tendencja do odczuwania gniewu, wrogości i depresji
  • wycofanie i szybkie zniechęcanie się 
  • intensywne doświadczanie negatywnych emocji i objawów psychosomatycznych
  • silne przeżywanie negatywnych emocji
  • neurotyczność
  • depresyjność
  • nerwica
  • wstyd
  • zakłopotanie

 

I jak? 

 

Czujesz, że któryś punkt dotyczy Ciebie?

 

Jeśli tak, to polecam Ci zaopiekowanie się tym tematem. Samo się nie zrobi. Wiem, że udanie się do coacha, psychologa, czy terapeuty jest mało komfortowe, ale warto. Sama tego doświadczam, więc czuję i widzę różnicę w moim życiu.

 

Wysoka samoocena, to Twój mechanizm zabezpieczający

Jeśli zadbasz o swoją samoocenę, to będziesz również cenić i zaakceptować swoje mocne i jak słabe strony. Niektórzy psycholodzy, wysoką samoocenę przedstawiają, jako mechanizm zabezpieczający przed szkodliwymi skutkami wszystkich stresujących i zagrażających zdarzeń, emocji z jakimi stykamy się w ciągu całego życia.

 

Jeśli zadbasz o swój obszar psyche, to z pewnością Ci to zaprocentuje w życiu codziennym. 

Będziesz:

  • konstruktywnie działał pod wpływem stresu
  • pewny siebie – nie myl z cwaniactwem
  • szukał rozwiązań i ogólnie rzecz ujmując, działał w swoim interesie
  • realizował swoje cele
  • przestaniesz się przejmować drobiazgami i śmielej popatrzysz w przyszłość
  • weźmiesz ster w swoje ręce i zaczniesz pewnie iść do przodu, co w praktyce oznacza, że będziesz m.in. wytrwały w działaniu
  • łatwiej przyjdzie Ci występować publicznie
  • dążył do osiągnięcia trudnych, a nawet wyjątkowych celów, itd.

Osoba z wysoką i stabilną samooceną na grupie MASTERMIND

Moim zdaniem taki uczestnik to skarb i praca z nim ma zupełnie inną jakość. Taka osoba jest nastawiona na działanie i na podejmowanie wyzwań. Zadania, jakich się podejmuje realizuje z dużą wytrwałością i co ważne, nie zniechęca się pod wpływem porażki. Charakteryzuje ją też wysokie poczucie własnej skuteczności i wewnętrzne umiejscowienie kontroli, czyli ma poczucie, że wiele od niej zależy, że ma wpływ na to, czego doświadcza.

 

W praktyce to oznacza, że jak chce czegoś, to aktywnie działa w tym kierunku, szuka możliwości i rozwiązań, nie siedzi i nie narzeka, że się nie da.

 

Przeważnie wszyscy chcą mieć w grupie osobę, co świetnie sobie radzi w trudnych sytuacjach, skutecznie szuka rozwiązań i idzie do przodu, nie fochuje, itp. Jeśli też tak masz, też chcesz mieć takich uczestników w swoim MASTERMINDZIE, to jest to możliwe. Wystarczy, że sam taki się staniesz, a dzięki temu zaczniesz otaczać się takimi osobami. Oczywiście, łatwo się mówi, trudniej robi, jednak się da. Być może sam będziesz w stanie popracować nad swoją samooceną, być może skorzystasz z pomocy specjalisty, jednak zdecydowanie polecam pracę w tym obszarze. 

 

Jeśli masz niskie poczucie własnej wartości

Jeśli masz niskie poczucie własnej wartości, to jesteś ostrożny, niepewny, pragniesz sukcesu i jednocześnie jest w Tobie obawa niepowodzenia, więc lęk często przeważa nad pragnieniem osiągnięcia celu. Jeśli znajdziesz się w nowej sytuacji, która jest dla Ciebie wyzwaniem, to głównym celem będzie uniknięcie dla Ciebie porażki. Dlatego będziesz podejmować takie zachowania, dzięki którym uchronisz się przed niepowodzeniem, upokorzeniem, czy odrzuceniem.

 

Potocznie uważa się, że wysoka samoocena jest lekiem na całe zło i załatwi wszystkie Twoje problemy. Pamiętaj, że ludzka psychika jest bardzo złożona, a życie nie jest czarno – białe. Z pewnością lepiej mieć wysoką, stabilną i adekwatną do rzeczywistości samoocenę, jednak pamiętaj, że na Twoje życie i to, jak funkcjonujesz składa się szereg różnych czynników.

Dobra kondycja psychiczna w praktyce

Z mojego punktu widzenia warto, żebyś się zaopiekował każdym z elementów, dzięki temu będziesz lepiej funkcjonował każdego dnia, nie tylko na grupie MASTERMIND,jeśli w niej uczestniczysz.  

 

Silna psychika pozwoli Ci stawić czoło Twoim ambitnym wyzwaniom, śmielej patrzysz w przyszłość, odczujesz więcej pozytywnych emocji, dzięki temu stres nie będzie Cię ograniczał w działaniu, tylko będzie działał na Ciebie mobilizująco. Będziesz lepiej spał, odzyskasz spokój wewnętrzny, a przez to poprawi się jakość Twoich relacji, zarówno w domu, jak i w pracy.

 

Proponuję, żebyś wziął teraz kalendarz i zaplanował, jak i kiedy zaopiekujesz się sobą, jak konkretnie zadbasz o stan swojej kondycji psychicznej. 

 

Zastanów się, jak wygląda Twoja samoocena. Przyjrzyj się temu, jak reagujesz na różne sytuacje. Poniżej podrzucam Ci kilka pomocniczych pytań:

 

  • Czy jesteś zdecydowany i w wiesz, czego chcesz?
  • Czy masz zaplanowaną przyszłość?
  • Czy masz poczucie wewnętrznej spójności i ciągłości?
  • Czy po porażce, często angażujesz się w sytuacje, dzięki którym możesz polepszyć swój wizerunek?
  • Czy czujesz się zdrowa i w dobrej kondycji fizycznej?
  • Czy czujesz się atrakcyjny fizycznie?
  • Czy jesteś zadowolony ze swojego wyglądu?
  • Jesteś przekonany, że w trudnych sytuacjach potrafisz panować nad swoimi emocjami?
  • Czy uważasz, że jesteś wytrwały w działaniu?
  • Czy powierzone zadania realizujesz do końca?
  • Czy oceniasz siebie, jako osobę zdyscyplinowaną?
  • Czy Twoje emocjonalne reakcje są adekwatne do sytuacji?

 

Postaw na szczerość ze sobą, bo dzięki temu zobaczysz, co konkretnie Ci w życiu przeszkadza. Popracuj nad zmianą, bo samo się nie zrobi. Zrób to i ciesz się swoją skutecznością oraz efektywnością, niezależnie od tego, czy jesteś na grupie MASTERMIND, czy nie.


Jestem pewna, że tak jak ja doświadczysz, że warto dbać o swoją kondycję psychiczną.  Już jakiś czas temu, zaczęłam dbać o moją samoocenę i teraz uczę tego moich klientów 1 na 1.  W związku z tym, że nie dla każdego jest to możliwe ze względów finansowych, to tworzę mój autorski program Silne JA, w formie kursu online. Jeśli czujesz, że to jest to, czego potrzebujesz, to pisz do mnie na adres patrycjasmolik@mastermindcoach.pl.

Dołączę Cię do listy osób, które dostaną niższą cenę i dodatkowe konsultacje ze mną o wartości 397 zł.

Jeśli czujesz, że przyda Ci się moja pomoc w tym obszarze, to zapraszam do kontaktu. Pisz na adres patrycjasmolik@mastermindcoach.pl lub dzwoń na numer 726 291 316

 

Jak zadbać o dobrą kondycję psychiczną?
Przewiń do góry