fbpx
na-bialym-tle-tytul-artykuly-w-zlotej-ramce-jak-wyglada-twoj-bardzo-osobisty-plan

Jak wygląda Twój bardzo osobisty plan?

Czy go w ogóle posiadasz? Letni czas, to dobry moment na małe zatrzymanie, gdzieś pod gruszą lub palmami😀 i analizę tego co jest i tego co chcesz. Dzięki temu, wejdziesz na jedynie słuszną drogę😀, bo Twoją drogę.

 

Przesyłam Ci kilka pytań, jeśli się zaangażujesz to jest duża szansa na to, że dostaniesz inspirujące Cię odpowiedzi.

 

Gotowy? To zaczynamy.

#1 W jakim punkcie życia właśnie się znajdujesz?

To pytanie warto sobie zadać, raz na jakiś czas. Możesz uczynić z tego, taki swój osobisty rytuał raz na pół roku lub na rok, czyli w momentach kiedy robisz większe podsumowania. Zatrzymaj się i przyjrzyj dokładnie swojemu życiu. Eksploruj każdy z obszarów i zastanów się, jak to wygląda w rzeczywistości. Często w pracy z moimi klientami słyszę mniej więcej takie zdanie: 

,,Nie zdawałem sobie sprawy, że tak to naprawdę wygląda”

Wow, teraz to widzę dokładnie…jest zupełnie inaczej, niż myślałem”

 

Każda z tych osób mogła to zobaczyć, bo się zatrzymała i przyjrzała swojemu życiu.

 

#2 Wypisz wszystko, co zrealizowałeś do tej pory.

To ćwiczenie pomaga zobaczyć ile już masz i osiągnąłeś, pokazuje Ci, że dokonałeś tylu rzeczy, pokonałeś różne trudności, na które napotkałeś po drodze. Dzięki temu ćwiczeniu uzmysłowisz sobie, że jeśli czegoś chcesz, to jesteś w stanie wiele zrobić. Takie myślenie sprawi, że chętniej podejmiesz się realizacji trudniejszych dla Ciebie zadań. Być może marzy Ci się coś konkretnego, ale myślisz, że nie dasz rady. Jeśli wypiszesz sobie wszystko czego dokonałeś do tego momentu, to jest duża szansa na to, że poczujesz większą skuteczność i sprawczość w sobie. Zobaczysz siebie w zupełnie innym miejscu.

Tutaj, przypomnę Ci dwie ważne zasady. 

#1 Im więcej czasu spędzisz nad konkretnym pytaniem, tym więcej cennych odpowiedzi dostaniesz. 

#2 Daj sobie pozwolenie i czas na to, żeby odpowiedzi przyszły. Bez Twojej zgody nic się nie zadzieje. Wszystkie odpowiedzi są dobre, bo pochodzą z Twojego wnętrza. Nie podchodź do tego jak do egzaminu, nie ma dobry ani złych odpowiedzi. Z takim nastawieniem możesz się wiele dowiedzieć o sobie i poprawić jakość Twojego życia, czyli możesz zadbać o to, by mieć więcej satysfakcji z życia.

 

 

#3 Zastanów się, jak wygląda Twoje życie: zawodowe, rodzinne, jak tam ze zdrowiem, kondycją fizyczną i psychiczną?

 

Możesz zastosować tutaj inne proste i pomocne narzędzie, które bardzo lubię. Narysuj skalę, oznacz punkt 0 i na przykład 10, jako punkt docelowy, a następnie określ, w jakim momencie życia jesteś teraz. Posłuchaj siebie, zastanów się co czujesz? Może jest to 4, a może chcesz zaznaczyć 5. Pamiętaj, wszystkie odpowiedzi są dobre, bo są Twoje. Postaw na szczerość ze sobą, bo dzięki temu szybciej będziesz w punkcie 10.

Skalę zastosuj do każdego z interesujących Cię obszarów. Może to być życie zawodowe, zdrowie, relacje z partnerem, dziećmi, przyjaciółmi, finanse, kondycja psychiczna, fizyczna, inwestycje, itd. Wszystko co dotyczy i interesuje właśnie Ciebie.

 

#4 Co sprawiło, że znajdujesz się właśnie w tym miejscu? Jakie decyzje i wybory doprowadziły Cię właśnie w to miejsce?

To pytanie może Ci pokazać, jakich decyzji warto unikać, a jakie powtarzać, czemu masz mówić TAK, a czemu NIE. Jeśli wiesz, co Ci służy, a co nie, ale jakoś masz problem z mówieniem TAK i NIE we właściwych momentach, to rekomenduję Ci konsultację ze specjalistą. Dzięki temu szybciej uzmysłowisz sobie, co się za tym kryje i będziesz mieć większą szansę na to, żeby mówić TAK i NIE we właściwych momentach.

#5 Z jakich elementów w Twoim życiu jesteś zadowolony, a z jakich nie?

Ponownie zachęcam Cię do szczerości ze sobą. Jeśli szybko uświadomisz sobie co Ci w życiu przeszkadza, czego chcesz się pozbyć, co zmienić, to szybciej to zrobisz. Zrób sobie listę, tego co Ci nie pasuje, a następnie do każdej pozycji dopisz czego chcesz w zamian i jak to możesz osiągnąć. Zastanów się też, kto może Ci w tym pomóc? Stwórz sobie taką sieć wsparcia i korzystaj z niej. Jeśli jesteś w grupie MASTERMIND, to śmiało, zaangażuj pozostałych uczestników, niech się staną częścią Twojej sieci wsparcia. Chcesz wiedzieć więcej o grupie? To czytaj tutaj. Myślę, że przyda Ci się też artykuł o tym, jak otoczenie może Cię wspierać i jak wywiera wpływ na Twoje życie.  Pamiętaj, że pomocna dłoń życzliwej osoby lub kilku osób jest bezcenna. Korzystaj z energii grupy, bo to taki zdrowy dopalacz.

 

#6 Co do tego doprowadziło?

Czyli jakie decyzje podjąłeś? Jaką miałeś postawę? Jakim człowiekiem byłeś? Czym się kierowałeś? W tym przypadku też pamiętaj o tym, by dać sobie czas i pozwolenie na to, żeby odpowiedzi się pojawiły. Koniecznie zapisuj wszystko na kartce, bo to cenne wiadomości, które mogą być Twoimi drogowskazami do dalszej drogi.

 


#7 Sprawdź, co jest na ,,+”

Przyjrzyj się temu, co jest na “+’ i zastanów się, co przyczyniło się do osiągnięcia przez Ciebie satysfakcji z tego jednego konkretnego elementu?

Koniecznie zapisz to, bo dzięki temu zobaczysz, które strategie działania sprawdzają się właśnie u Ciebie. I co ważne, w jakich sytuacjach się sprawdzają.

#8 Co chcesz osiągnąć w najbliższej i dalszej przyszłości? Rozpisz to sobie dokładnie.

Możesz też skorzystać z malowania lub rysowania. Każdy z nas jest inny i woli inne metody, i myślę, że w tym przypadku też to się sprawdzi. Jeśli czujesz, że pisanie i rysowanie, to coś w sam raz dla Ciebie, to koniecznie wypróbuj tą metodę. Ja lubię mapowanie, bo można i pisać i rysować, jest kolorowo i można jednym rzutem oka zobaczyć całość. (Uruchamia się przy tym lewa i prawa półkula mózgu)

#9 Jakie elementy chcesz zmienić, w stosunku do obecnego stanu?

Tutaj może Ci się pojawić cała masa spraw, które najchętniej zmieniłbyś natychmiast, jednak nie można wszystkiego zmienić od razu. W takim przypadku sprawdza się metoda małych kroków, czyli pomału zajmuj się jedną rzeczą za drugą. Najpierw zrób listę, następnie wybierz czym zajmiesz się w pierwszej kolejności, w drugiej i trzeciej, aż skończy się lista spraw do załatwienia. Z taką hierarchiczą listą możesz przejść do kolejnego etapu. Zatrzymaj się przy pierwszym punkcie, określ jak chcesz zmienić tą konkretną rzecz i określ plan działania, pamiętaj o szacowaniu czasu i wyznaczeniu dat, o ile to jest konieczne. 

  • Zastanów się kto i co może Cię wesprzeć?
  • Z kim warto porozmawiać?
  • Czy masz wszystkie zasoby do wykonania tego działania?

Koniecznie zapisz sobie odpowiedzi i działaj, bo samo się nie zrobi. Jeśli zauważysz, że potrzebujesz wsparcia, to koniecznie zwróć się do specjalisty, na przykład coacha, psychologa lub psychoterapeuty, bo samemu czasem jest ciężko dokonać zmian. Rozmowa z kimś nie zaangażowanym emocjonalnie, patrzącym z boku, lecz nie przez pryzmat swoich ograniczających przekonań lub lęków może być dla Ciebie takim zdrowym dopalaczem. 

 

#10 Jak możesz pokonać ten kawałek drogi, który dzieli Cię od obecnego miejsca do tego, do którego chcesz dojść?

Jeśli postawiłeś na szczerość, przyłożyłeś się i odpowiedziałeś na wszystkie pytania dosyć obszernie, to masz już prawie cały plan. Teraz zastanów się czego jeszcze nie wziąłeś pod uwagę i co warto zrobić, abyś zaczął wprowadzać ten plan w życie?

 

Postaw na działanie, bo ono zawsze wygrywa z nie działaniem. 

 

Jeśli wolisz słuchać, to wskocz na mój kanał na YT i posłuchaj nagrania. Napisz w komentarzu co o tym myślisz i jak się czujesz z tworzeniem swojego bardzo osobistego planu.

 

Zapisz sobie ten artykuł i wracaj do tych pytań systematycznie. Zrób sobie z tego powtarzalny rytuał, dzięki temu uskutecznisz jeden z nawyków skutecznego działania i unikniesz niepotrzebnych sytuacji typu “znowu muszę gasić pożar”

 

Obserwuj mój blog, bo będę pisać o takich ważnych tematach, które pomogą Ci w świadomym kreowaniu Twojego życia. Napisz, jak poszło Ci z tworzeniem Twojego bardzo osobistego planu.

Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia w tworzeniu i realizowaniu swojego planu, to pisz śmiało na mój adres patrycjasmolik@mastermindcoach.pl

 

 

Smolik Patrycja