Tytuł-wpisu-na-blogu-jak-pracowac-zdlanie-i-nie-zwariowac

Praca zdalna. Jedni kochają, drudzy nienawidzą. Bez względu na to, do której grupy należysz z pewnością przyda Ci się sprawdzić kilka tematów, abyś sobie nie zaszkodził przemęczeniem, a w konsekwencji wypaleniem. Dbaj o utrzymanie Twojego długoterminowego zaangażowania i skuteczności. Wiadomo, że teoria, teorią, a praktyka praktyką. Dlatego też, przyjrzyj się krok po kroku Twojej codzienności oraz Twoim potrzebom.

 

Zadbaj o kilka istotnych elementów, o których przeczytasz dalej. Każda z nich wnosi realną wartość i jest konieczna, dla uzyskania efektu. Jeśli układasz puzzle, to wiesz, że każdy mały puzzelek jest potrzebny by całość prezentowała się dobrze, pięknie ze sobą współgrała i cieszyła oko.

 

 

#Porady, jak pracować w domu

 

Zadbaj o poniższe kwestie, a najlepiej zrób sobie Twoją Osobistą Checklistę. 

 

Wyznacz godziny pracy

Myślę, że dobrą praktyką jest wyraźne zaznaczenie godzin pracy. Wyznacz, zapisz sobie, od której do której pracujesz, oczywiście, jeśli godziny zależą w dużej mierze od Ciebie. Jeśli są one z góry ustalone i masz ich przestrzegać poinformuj o tym domowników. Powiedz im, czego w związku z tym potrzebujesz, aby dobrze wykonać swoje zadania. 

 

Wyglądaj, jak milion dolarów 

Jeśli nie potrzebujesz być ,,widziany” przez kamerę, to i tak zadbaj o siebie. Pilnuj schludnego wyglądu. Wyobraź sobie, że w pracy masz być gotowy do pokazania się ludziom, więc zrzuć stare, porozciągane dresy i ubierz się wygodnie choć równocześnie schludnie. 

 

Zadbaj o siebie

Jeśli jesteś kobietą zadbaj o delikatny makijaż i wszystkie elementy, które sprawiają, że czujesz się dobrze. Ma to swój kolejny plus. Mając na sobie np. elegancką koszulę, spódnicę i szpilki, łatwiej Ci będzie skupić się na pracy i nie pędzić do gotowania w tzw. międzyczasie, mycia podłogi, czy zabierania się za inne porządki.

Rozpisz sobie schemat dnia i go pilnuj. Odhaczanie zadań, typu praca, potem zakupy, sprzątanie, czy inne obowiązki mogą pomóc Ci w utrzymaniu dyscypliny, tak, byś nie miotał się od komputera, do pralki, znowu do komputera, i do zmywarki i tak dalej. 

Umów się sam ze sobą, że w pracy pracujesz, nawet, jeśli ,,biuro” masz na wyciągnięcie ręki.

 

Pozbądź się rozpraszaczy

Znasz się najlepiej na świecie, więc doskonale wiesz, co i kiedy Cię rozprasza. Pozbądź się wszelkich rozpraszaczy. Każdy z nas jest inny i co innego może go ,,wybić z rytmu”. Do tego specyfika pracy bywa różnoraka. O ile malowaniu, tworzeniu niekoniecznie może przeszkadzać cokolwiek głośnego, to inne zadania lepiej wykonywać w skupieniu i ciszy.

Dostosuj otoczenie do Twoich potrzeb, a jeśli nie zostajesz w domu sam, ustal zasady z pozostałymi, bo jak im nie powiesz, to skąd mogą wiedzieć, że potrzebujesz np. spokoju.

Dobrze wiesz, jak bardzo jesteś zdyscyplinowanym człowiekiem lub też nie. 

Jeśli nie jest to Twoją mocną stroną, to ścisły rozkład dnia, narzucona samodyscyplina i obecność drugiej osoby, może być dużym wsparciem. 

O co jeszcze masz zadbać? Przed pracą warto ,,ogarnąć” zwierzaki, aby w trakcie dnia nie okazało się, kot nie ma co jeść, a pies nie był od rana na spacer i dostaje szału, a Ty z nim.

 

Zadbaj o odpowiednie otoczenie

Przygotuj sobie odpowiednią ilość napojów i jedzenia, żebyś nie rozmyśl i gorączkowo nie robił byle czego na chybcika, Jak widzisz organizacja miejsca pracy i całej otoczki ma znaczenie.

Wyobraź sobie, że masz stałe i ulubione miejsce pracy. Jesteś po śniadaniu,  ewentualnie kawie, i po krótkim spacerze, czy innym rozruchu. Nic tylko masz usiąść i pracować. Masz pod ręką ulubione napoje, ewentualnie przekąski, a do tego jesteś wyspany. Nic tylko działać.

 

#Porady, jak pracować z domu

Znajdź sobie ,,sparingpartnera”

Może masz kogoś znajomego lub kogoś z pracy, kto chętnie zostanie Twoim ,,sparing partnerem”. Możesz umówić się z tą osobą na wspólną pracę w Twoim domu lub na zmianę. Jeśli to odpada, możesz umówić się na pracę online. Połączyć się i wzajemnie pilnować, by było jak w biurze. Bez akcji sprzątania itd. Możecie skorzystać z dobrodziejstw internetu.

 

Tak, jak w biurze będziecie mogli krótko pogadać, skonsultować się, czy wypić kawę. Możesz umówić się na wspólne pilnowanie, aby nie zajmować się czymś innym, niż praca. 

 

Jeśli widzisz, że koleżanka, czy kolega ,,odpływa” możesz delikatnie lub mocno, w zależności jak się umówicie, zwrócić mu uwagę. I w drugą stronę. 

 

Znam kobiety i wiem, że często, to one zajmują się całym domem. Dlatego też, tym bardziej kobietom myślę taki Cerber się przyda. Jeśli masz kogoś, kto jest w podobnej sytuacji, ustalcie, jak chcecie się wspierać w zadanej pracy. Zróbcie spis zasad, żeby nie było słowo przeciwko słowu. Napiszcie, jak sobie wzajemnie zwracacie uwagę, jeśli ktoś zajmuje się czymś innym niż praca. Co zrobicie, kiedy ktoś łamie zasady itd. Mają być to, wasze pomysły, które zaspokoją potrzeby i pomogą Wam w zachowaniu dyscypliny.

 

Pomyśl, czego Ty potrzebujesz i w czym Tobie może pomóc druga osoba?

 

Jeśli w domu pozostaje domowik, to ustalcie wspólne zasady, tak abyście się wzajemnie nie rozpraszali. Zwłaszcza jeśli potrzebujecie do pracy ciszy i spokoju. Ustalenie wspólnych zasad będzie dla Ciebie pomocne. Oczywiście trzeba znać swoje potrzeby i wiedzieć co Ci przeszkadza w pracy, a co ją ułatwia. Wiadomo, że wszelkie rozpraszacze rozpraszają. Dlatego ustal, że w czasie godzin pracy nie uruchamiacie pralki, zmywarki, odkurzacza, nie słuchacie muzyki radia itd. ewentualnie można zastosować słuchawki, jeśli ktoś lubi i mu nie przeszkadza muzyka, audiobook, czy radio.

 

Uwzględniając specyfikę swojej pracy i Twoje potrzeby.

 

Jeśli wolisz pracować rano, zaczynaj rano, kiedy umysł jest ostry, jak brzytwa.

 

Korzystaj z właściwego narzędzia 

Możesz zastosować np. technikę pomodoro, która pomoże Ci się skupić, robić krótkie przerwy, a po odpowiednim czasie zagoni do dłuższej przerwy. Technika pomodoro jest prosta, więc przetestuj sam i sprawdź, czy to coś dla Ciebie. 

 

Wiadomo nie od dziś, że narzędzia warto dostosowywać do zadań. Czasem przyda się metoda 90-90-1 i o niej więcej przeczytasz w tym wpisie, ,,Jak być efektywnym? Metoda 90-90-1”, a czasem zastosujesz pomidora, czyli wspomniane pomodoro. Polega ona na podziale czasu na 25 minutowe odcinki pracy. Po każdym z nich masz 5 minutową przerwę.

 

Podczas 25 minutowego odcinka pracy skupiasz się maksymalnie na niej i niczym więcej.

 

Myślisz tylko o tym co masz zrobić. Oczywiście nie wszystkie rozpraszacze porzucasz precz. Skrolowanie social mediów i takie tam idą w odstawkę. Kończysz, kiedy słyszysz dzwonek, czyli minęło 25 minut. Jeśli przed Tobą działanie twórcze, a Ty masz pustkę w głowie to nie odchodzisz. Siedzisz nad zadaniem dopóki nie zadzwoni dzwonek.

 

Teraz masz 5 minut na odpoczynek. Możesz wstać, przejść się, czy co tam potrzebujesz, by naładować akumulatory. A po dzwonku wracasz do pracy.

 

Po każdych 3–4 pełnych odcinkach pomodoro czas na dłuższą przerwę, czyli byczysz się 20 minut.

 

Jak widzisz metoda prosta, a pomoże Ci skupić się na pracy. Na tym, co masz zrobić. Masz świadomość, że teraz masz czas na pracę. Wiesz, że zaraz będziesz mieć przerwę, a to pomoże Ci się zebrać w sobie i pracować.

 

Przetestowałam na sobie. Faktycznie, pomaga się spiąć i nie myśleć o wszystkim i o niczym. Idzie to sprawnie. Taki jasny podział ma dla mnie sens i rację bytu. Oczywiście bez wszelkiej maści rozpraszaczy. Wyciszony telefon, to podstawa, do tego cisza i spokój. Tylko ja i zadanie do zrobienia, np. pisanie tego wpisu. 5 minut przerwy pomagać zregenerować i poczuć moja skuteczność. ,,Łał”- tyle już za mną, tyle już zrobiłam. Faktycznie wydajność wzrasta, bo nie zwlekam danego zadania w nieskończoność. Tutaj prawo Parkinsona dobija się do mnie w myślach. Chodzi w niej o to, że człowiek ma tendencję do wydłużania pracy, po to żeby zapełnić czas na nią przeznaczony. 

 

Przy okazji podsyłam Ci kolejny wpis, który może Ci się spodobać, ,,Jak wyznaczać cele? Zasady łatwe do wdrożenia?”

 

 

#Jak pracować zdalnie i nie zwariować?

Podsumowując.

1. Stwórz sobie plan dnia z określeniem godzin pracy. Konkretnie od do, w tym przerwy na jedzenie.

2. Przygotuj sobie posiłki, napoje etc., tak, abyś nie musiał robić nerwowo ich na bieżąco.

3. Pozbądź się wszystkich rozpraszaczy.

4. Dostosuj miejsce pracy do swoich potrzeb – dobrze, jeśli jest to wyodrębnione miejsce, które pomoże Ci ,,być” w pracy. Zadbaj o dobre krzesło, biurko i oświetlenie.

5. Zadbaj o wygląd. Ubieraj się tak, jak jakbyś miał iść do biura. 

6. Jeśli w domu pozostają inne osoby, ustal, że w godzinach pracy jesteś niedostępny, doprecyzuj zasady komunikacji itd.

7. Jeśli pracujesz w zespole, ustal godziny na komunikację i pilnuj tego, abyś nie był pod telefonem cały czas. Oddzielaj wyraźnie pracę i czas prywatny. Oczywiście są ludzie, którzy potrafią być 24 h na dobę w pracy i w domu, a do tego nie przeszkadza im to nic, a nic. Jednak z reguły przeciętny człowiek potrzebuje mieć czas dla siebie i rodziny.

 

Wszystko co wymieniłam dostosuj do siebie. Sytuacja, sytuacji nie równa. Może okazać, że z reguły jesteś w domu sam, ale może się zdarzyć, że w domu robi się tłok z jakiegoś powodu. Rozważ przeniesienie się na ten czas nap. do coworkingu. a jeśli w Twoim mieście, czy wsi nie ma takich luksusów, pomyśl o innym możliwym rozwiązaniu.

 

Przypilnuj sobie wszystkich wymienionych tematów, bo nikt za Ciebie tego raczej nie zrobi. Wyznaczanie granic z pewnością przyjdzie Ci z pomocą, spora dawka asertywności i samodyscypliny. 

 

Dzięki temu zwiększysz Swoją efektywność i koncentrację, a co najważniejsze zadbasz o kondycję psychofizyczną. Zmęczenie, wypalenie nie bierze się znikąd. Pracuje się na nie, każdego dnia. Wiem, coś o tym nie tylko z racji bycia psychologiem. Jeśli czujesz, że to temat dla Ciebie, kup mini ebook ,,Jak uniknąć wypalenia?”

 

Powodzenia.

Patrycja

 

PS

Podobał Ci się ten artykuł? Zapisz się na newsletter, a otrzymasz więcej wartościowych treści. Wejdź na moją stronę mastermindcoach.pl i zapisz się teraz.

 

Jak pracować zdalnie i nie zwariować?
Przewiń na górę