Może zastanawiacie się, jakie cechy powinien mieć przedsiębiorca?
Jakie pomagają, a jakie przeszkadzają? Czy można je nabyć, wyćwiczyć, podkręcić jeszcze bardziej?
Ostatnio pracowałam z moją klientką nad określeniem jej predyspozycji zawodowych i postanowiłam o tym napisać. Bo kto z nas zostając przedsiębiorcą zastanawia się nad tym, czy to na pewno odpowiednie dla niego. Myślę, że niewiele osób zakładając działalność lub rozważając taką opcję myśli nad tymi kwestiami. Częściej słyszy się o robieniu biznesplanu, itp. sprawach, natomiast bardzo rzadko słyszy się o sprawdzeniu naszych predyspozycji zawodowych.
Jako doradca zawodowy wiem, że część z nas potrzebuje etatu, ponieważ daje im to poczucie bezpieczeństwa, bez którego nie są w stanie funkcjonować. Są też tacy, którzy nie wyobrażają sobie bycia w ,,niewoli” na etacie. Każdy jest inny i ma inne predyspozycje.
Przedsiębiorca – kaktus, czy stokrotka?
Można nas przyrównać do świata natury. Wyobraźmy sobie, że każdy z nas należy do innego gatunku roślin wymagającego odmiennych warunków do tego, aby rozkwitać w całej swej okazałości. Jedna roślina lubi silne nasłonecznienie i mało wody, inna umiarkowany dostęp do słońca i więcej wody. Tak samo każdy z nas potrzebuje innych warunków. Jedni czują się jak ryba w wodzie wśród ludzi, uwielbiają mieć zespół i zarządzać nim. Inni natomiast potrzebują ciszy i spokoju, a kontakt z drugim człowiekiem ograniczają na przykład do max dwóch godzin tygodniowo.
Jedni odnajdą się jako księgowi, inni jako kierownicy, a jeszcze inni chcą prowadzić swoje mniejsze lub większe firmy. Zawsze jestem zdania, że trzeba być w zgodzie ze sobą i słuchać siebie. Nie oznacza to, że nie da się nic z tym zrobić. Uważam, że sporo można się nauczyć i zmienić, tylko naprawdę trzeba chcieć.
Kiedyś byłam na spotkaniu, na którym programista lubiący pracę w samotności i mającym trudność w kontaktach z innymi, zdecydował się na prowadzenie spotkania. Opowiadał, moderował i poszło mu naprawdę świetnie. Dlatego wiele jesteśmy w stanie zmienić, jeśli mamy taką chęć.
Jakie cechy powinien mieć przedsiębiorca?
Według Wwikipedi przedsiębiorczość – to cecha charakteru lub zespół cech w grupie i zachowań właściwych przede wszystkim dla przedsiębiorców. O przedsiębiorczości można mówić jako o procesie lub o zespole cech. Dziś zajmę się tym drugim.
Nie ma gotowego zestawu cech przedsiębiorcy, które zagwarantują sukces. Jednak przyglądając się ludziom przedsiębiorczym można kilka charakterystycznych atrybutów wymienić. Z pewnością będzie to:
- dynamizm
- aktywność – ja powiedziałabym nawet proaktywność
- skłonność do podejmowania ryzyka
- umiejętność przystosowywania się do zmieniających się warunków
Myślę, że warto też dopisać samodyscyplinę, determinację, chęć osiągnięcia sukcesu.
Cechy przedsiębiorcy – między teorią, a praktyką
No dobrze, definicję przedsiębiorczości znam, ale co na ten temat mówi praktyka, czyli z życia wzięte. Żeby się tego dowiedzieć przeanalizowałam zachowania znanych mi osób, które sobie dobrze radzą jako przedsiębiorcy. Patrzyłam jak działają, jakie decyzje podejmują, co robią, itd.
Pierwsza rzecz jaką zaobserwowałam to pro – aktywność, czyli działanie. Te osoby nie czekają, aż klient rzuci im się na szyję. Sami wychodzą mu naprzeciw, szukają go, pokazują mu, że są i mają swoją usługę lub produkt. Sprawdzają, gdzie jest ich klient i tam też się pojawiają. Hasło ,,Reklama dźwignią handlu, nie powstało przez przypadek”.
Druga kwestia to ciągła chęć do działania. Szukają nowych możliwości, nowych rozwiązań i co ważne, nie zniechęcają się jak coś nie wyjdzie. Takie też osoby przychodzą najczęściej na grupę Mastermind. Aktywnie poszukują rozwiązań i nowych możliwości.
Dobry przedsiębiorca chce się uczyć
Widzę, jak przedsiębiorcy ciągle się uczą i chociaż zatrudniają potrzebnych im pracowników, sami dokształcają się z różnych dziedzin. Są chętni poznawania nowych metod. Chętnie uczą się od mentorów. Ciągle zdobywają nowe umiejętności, nową wiedzę, dużo czytają, chętnie korzystają z pomocy na przykład coacha, mentora, trenera. Mają otwarty umysł i nie boją się powiedzieć, że czegoś nie wiedzą, nie potrafią. Wręcz przeciwnie, analizują, co poszło nie tak i co powinni poprawić. Zastanawiają się, z czyjej pomocy skorzystać, na jakie szkolenie się udać. Zawsze jestem pełna podziwu, jak znani mi z internetu przedsiębiorcy otwarcie mówią, że należą do grupy mastermind, że korzystają z pomocy coacha, mentora i każdego innego specjalisty. Wszystko po to, żeby iść do przodu, poszerzać horyzonty i rozwijać swoje działania.
Potrafią też dobrze się zaprezentować, pokazać i promować.
Kolejne charakterystyczne cechy jakie zaobserwowałam to przede wszystkim:
ekspansywność – chęć dorównania najlepszym i najsilniejszym, stawianie sobie ambitnych celów by osiągnąć większe korzyści;
innowacyjność – wprowadzanie i ciągłe poszukiwanie twórczych ulepszeń.
Cechy dobrego przedsiębiorcy – podsumowanie
Chęć dążenia do celu, determinacja, samodyscyplina, pracowitość to zawsze wysuwało się w tych moich obserwacjach na pierwszy plan.
Przypomnę, że mówię tu o dobrze prosperujących przedsiębiorcach, bo jest też szereg takich, którzy działają, bo jacyś klienci przychodzą, natomiast nie ogarniają tego co dzieje się w firmie i zamiast się rozwijać, walczą o każdy dzień i zajmują się gaszeniem pożarów. A one i tak będą cały czas się pojawiać, bo brakuje strategii, zarządzania, itp.
Jak zostać dobrym przedsiębiorcą?
A co zrobić w przypadku, kiedy nie jesteśmy przedsiębiorczy i nie mamy tych wszystkich cech, a jednak bardzo chcemy pracować na swoim, zacząć życie przedsiębiorcy? Czy porzucić ten pomysł? Czy wyćwiczyć jak mięsień potrzebne cechy?
Z doświadczenia wiem, że jak ktoś bardzo czegoś pragnie, to jest w stanie wiele się nauczyć i zrobić bardzo dużo, aby tylko osiągnąć zamierzony cel. Jak mówi stare porzekadło ,,Dla chcącego nic trudnego”, dlatego też, jeśli naprawdę chcesz posmakować bycia przedsiębiorcą to moim zdaniem jesteś w stanie wiele zrobić i sporo się nauczyć. Możesz nabyć i wytrenować potrzebne cechy dobrego przedsiębiorcy.
Warto posłuchać siebie i swojej intuicji. Są różnego rodzaju testy, jednak jako coach wiem, że odpowiedzi są w nas i warto ich w sobie poszukać. Warto też pamiętać, że testy nie są wyrocznią, a ich wynik często zależy od różnych czynników.
A teraz czas na pytania, bo przecież jestem coachem i bez pytań się nie obejdzie.
Czy jesteś już przedsiębiorcą posiadającym takie cechy?
Czy je rozwijasz?
Jakie cechy warto byłoby bardziej wykorzystać?
Jeżeli się przymierzasz do bycia przedsiębiorcą to sprawdź jakie umiejętności warto mieć, jak to wygląda u Ciebie?
Powodzenia
Jeśli szukasz środowiska wspierającego przedsiębiorców zapisz się do grupy Mastermind na fb