tytul-wpisu-jak-pracowac-nad - soba

Najlepiej skutecznie, chciałoby się napisać. Pytanie, jak to zrobić? Zanim przejdziesz od słów do czynów, warto, abyś usiadł i zdefiniował ,,pracę nad sobą”. Każdy człowiek może mieć swoją definicję i zupełnie coś innego przez to rozumieć. Może jest to dla Ciebie zmiana, przemiana siebie, jako osoby? A może nabywanie, czy doskonalenie konkretnych umiejętności? Może pozbycie się konkretnej słabości, czy nawyku? A może rozumiesz to, jako zmianę

myślenia? Może zastanawiasz się, czy możesz zmienić samego siebie? A jeśli tak, w jakim stopniu?

 

Pomyśl, co chcesz przepracować?

 

Możesz zacząć od burzy mózgów. Zapisz na kartce wszystkie pomysły bez oceny i rozważ, czy się nadaje, czy nie. I na to przyjdzie kolej. Jak już masz czarno na białym, tematy, czyli potencjalnych 

,,kandydatów do zmiany, czy przepracowania inaczej rzecz ujmując”, to wybierz tematy, które faktycznie chcesz zmienić. Pamiętaj by wybierać tylko te, na które masz faktyczny wpływ.

 

 

#Jak pracować nad sobą? Krok #1 

Jak dokonasz pierwszej selekcji, nadaj im hierarchię ważności. Z reguły przeciętny człowiek nie ma możliwości pracy nad sobą w wielu obszarach, zwłaszcza, jeśli ,,praca nad sobą” dotyczy sprawy grubego kalibru. Często sprawdza się zasada ,,małych kroków” lub jedzenia ,,małą łyżeczką. Jak zwał, tak zwał, chodzi o realne podejście do sprawy.

 

W zależności od tego nad czym chcesz pracować, potrzebujesz przeznaczyć na to więcej lub mniej energii i czasu. Nowości, czyli nowe nawyki, umiejętności, czy postawy z reguły wymagają większego wysiłku, bo ,,nowe” wiąże się z reguły małym lub większym dyskomfortem emocjonalnym co często rzutuje na stan fizyczny.

 

Jeśli chcesz przykładowo popracować nad swoją nieśmiałością, wybuchowością, umiejętnością wystąpień i prezentacji, przemawiania, do tego dorzucisz pracę nad sobą w obszarze żywienia, rzucenia nałogów i zmiany stylu życia, to tyle nowości w jednym czasie Cię przytłoczyć.

 

Więcej możesz na ten temat przeczytać w tym wpisie, ,,Jak rozwinąć umiejętności osobiste?”.

 

Jak przeznaczysz czas na jeden temat, to raz, że w tym czasie, gdzieś Cię nie będzie; dwa, że to raczej Cię wyczerpie emocjonalnie, co przełoży się na Twoje poczucie mniejszego lub większego wyczerpania. Jak tak ,,wyzuty” z energii życiowej zabierzesz się za kolejne zadanie, kolejną pracę nad sobą, to raz, że w wyniku pierwszego postrzegasz kolejne zadania, jako trudniejsze, choć w rzeczywistości mogą one być na tym samym poziomie trudności dla Ciebie; dwa, jest spora szansa, że będzie Ci szło oporniej, co wpłynie na Twoją niechęć do dalszego działania. To co czujesz w związku z danym zadaniem ma sporą moc i może dodać Ci przysłowiowych skrzydeł lub je zabrać.

 

Wyobraź sobie, że nabywasz nową umiejętność, np. wystąpienia publiczne, rzucasz palenie i wprowadzasz słynne chodzenie na siłownię. Każda z tych aktywności wymaga od Ciebie większego lub mniejszego wydatkowania energii, bo nie jest to jeszcze dla Ciebie naturalne, jak mycie zębów.

 

Przypomnij sobie, jak uczyłeś się np. prowadzić samochód. Jak się czułeś na samym początku? Jak bardzo się angażować emocjonalnie? Ile potrzebowałeś godzin, aby prowadzić z taką lekkością, z jaką myjesz zęby? 

 

O tym więcej możesz przeczytać w tym wpisie, ,,Jak sobie poradzić ze zmianą?”.

 

Pamiętaj, dobra praktyka, to metoda małych kroków. Oczywiście są na tym świecie wyjątki, jednak jest takich osób dużo mniej. I ja mając doświadczenie pracy z ludźmi nie znam ani jednego takiego przypadku. Z reguły ,,praca nad sobą” to proces wymagający m.in. czasu, chęci i cierpliwości. Nierzadko z pomocą różnych form wsparcia, jakie aktualnie są dostępne.

 

Praca indywidualna, czy grupowa, w zależności, na jakim dany człowiek jest etapie i co konkretnie na dany moment potrzebuje, bo każdy coś innego może wnieść do życia. To jak z puzzlami, każdy mały element wnosi swoją małą część do całości, do dużego efektu. Podsumowując, zapisz sobie, czego chcesz, jaki ma być efekt Twojej pracy nad sobą? Pytania pomocnicze poniżej.

 

Czego tak naprawdę chcesz? Czego praca nad sobą ma dotyczyć? Jaki ma być efekt pracy nad sobą – zapisz konkret.

 

#Jak pracować nad sobą? Krok #2

Jak już wiesz, nad czym chcesz pracować w pierwszej kolejności, potrzebujesz obmyślić sobie plan, zapisać go i realizować. Ogromnym plusem całej tej ,,pracy nad sobą” jest fakt, że przepracowany jednej temat z reguły zahacza o inne i tym samym, lista zadań do zmiany się kurczy, a samo przepracowanie kolejnego tematu przychodzi łatwiej. Jest duża szansa, że i u Ciebie tak będzie. 

 

W planie uwzględnij sobie to co już masz w kontekście tego konkretnego celu, czyli tego nad czym chcesz pracować. Może być to chęć, czas pieniądze, osoby wspierające Cię w tym działaniu lub uczące Cię danej umiejętności. Zrób sobie dokładny przegląd wszystkich Twoich zasobów:

  • materialnych,
  • ludzkich,
  • finansowych,
  • mentalnych, np. przekonania na temat tego, czy możesz to zrobić.

 

Określ na skali od 1 do 10, jak wiele masz chęci na działanie?

Pomyśl, co może ją zwiększyć, jeśli zaznaczysz poniżej 10.

Zapisz sobie wszystkie korzyści, jakie zmiana Ci przyniesie.

 

Zapisz, kto i co jest Ci potrzebne do skutecznej pracy nad sobą, czyli temacie, który wybrałeś do zaopiekowania. Ponownie popatrz pod kątem zasobów:

  • materialnych,
  • ludzkich,
  • finansowych,
  • mentalnych, np. możesz potrzebować przekonań i myśli wspierających Cię w tym działaniu. Jeśli tego zabraknie, to całe praca może pójść na marne, bo sam w siebie nie wierzysz i mimo pozostałych potrzebnych zasobów sam sobie przeszkodzisz

 

Popatrz na plan i pomyśl, o przeszkodach, jakie możesz napotkać. Do każdej z nich zapisz działanie, czyli co wtedy zrobisz? Możesz więcej przeczytać w kolejnym wpisie ,Jak wygląda Twój bardzo osobisty plan?

 

Stwórz szczegółowy harmonogram i pilnuj jego realizacji. Bądź przy tym elastyczny, zmieniaj to co trzeba. Podczas realizacji planu możesz skorzystać z ,,Cyklu Kolba”, o którym przeczytasz w tym wpisie,  ,,Cykl Kolba, czyli jak się uczyć przez doświadczenie?”.

 

Ważne. Po każdym zrealizowanym małym kroku, doceniaj się i nagradzaj. To buduje Twoje poczucie skuteczności i sprawczości, a to wpływa na Twoją automotywację, czyli masz zwyczajnie chęć na więcej. Skoro masz dowód na to, że dajesz radę, czujesz, że dalej też sobie poradzisz. Sam się nakręcasz w ten sposób do działania.

 

Może też przyda Ci się ten wpis, ,,Plan rozwoju osobistego – jak go przygotować?”.

 

#Szkolenie rozwój osobisty

Być może podczas analizy potrzebnych zasobów doszedłeś do wniosku, że potrzebujesz wiedzy, którą możesz posiąść czytając na dany temat, biorąc udział w szkoleniach, warsztatach, czy kursach. 

 

Być może stwierdzisz, że potrzebujesz trenera, mentora, coacha, psychologa lub psychoterapeutę itd. itp., a może i wsparcia grupy ludzi. Tutaj masz spory wachlarz pomagaczy, czy grup wsparcia, w zależności od obszaru pracy nad sobą. Możesz się wspierać grupami typu MASTERMIND itp. itd.

 

Wybór masz spory, dlatego też zastanów się kto, co i jak może Cię wesprzeć. Są osoby, które cenią sobie wsparcie ludzi i bardzo tego potrzebują, dlatego też oprócz czytania, szkoleń, czy pracy 1 na 1, czerpią z siły grupy.

 

Pomyśl, czego Ty konkretnie potrzebujesz, co może być pomocne i wspierać. Jeśli nie masz pewności, sprawdź, potestuj, poszukaj właściwych ludzi i miejsc. Może szybko znajdziesz to czego szukasz, a czasem może zająć Ci to nieco więcej czasu. Życie.

 

Być może podczas analizy potrzebnych zasobów doszedłeś do wniosku, że potrzebujesz wiedzy, którą możesz posiąść czytając na dany temat, biorąc udział w szkoleniach, warsztatach, czy kursach. 

 

Więcej w tym temacie opisałam pod tym tytułem, ,,Rozwój osobisty od czego zacząć?”.

 

#Rozwój osobisty blogi

Poza książkami masz do dyspozycji ogromną ilość blogów, a jeśli znasz dobrze obcy język, czy języki to liczba ta wzrasta. Warto sprawdzić, kto jest autorem, bo jak się pewnie orientujesz, raczej bez większych przeszkód w sieci można znaleźć treści mijające się z prawdą, i to mocno. Na mojej stronie znajdziesz sporo wpisów o tematyce z szeroko pojętego rozwoju osobistego, a dodatkowo możesz zapisać się na newsletter i przeczytać raz na dwa tygodnie więcej i wzbogacić Swoją wiedzę.

 

Dodatkowo możesz zacząć zapisywać Twoje myśli w notatniku. To bardzo pomocne narzędzie, dzięki któremu możesz zaobserwować co Cię blokuje, czy wspiera, co czujesz i myślisz, i jakie ma to przełożenie na Twoje działania. Generalnie regularne pisanie będzie dla Ciebie wsparciem w ,,pracy nad sobą”, a przynajmniej wielu ludziom pomaga, więc jest szansa, że i Tobie zapracuje. Polecam gorąco.  

 

Tutaj przychodzi mi na myśl, by podrzucić Ci link do kolejnego wpisu, który może być dla Ciebie przydatny, czyli ,,Jak wprowadzać nowe zachowania w swoim życiu?.

 

Co jeszcze będzie dla Ciebie przydatne?

 

Mentalne nastawienie. Daj sobie czas, przestrzeń i pozwolenie na to, że zmiana to proces, co się wiąże z reguły z czasem. Obdaruj się cierpliwością, bądź dla siebie jak najlepszy przyjaciel. Pozwól sobie na ,,potknięcia” i niedoskonałe działanie. Doceń się jeśli to zauważysz i wracaj na obraną wcześniej drogę. W razie trudności pamiętaj, że możesz zwrócić się o wsparcie do zawodowych pomagaczy, o czym więcej praktycznej wiedzy znajdziesz pod tym tytułem, ,19 powodów zgłaszania się do psychologa

 

A teraz życzę Ci tego, czego sam sobie życzysz w związku z pracą nad sobą, bo skoro czytasz moje słowa, to pewnie ,,chodzi” za Tobą chęć, czy potrzeba na taką aktywność. Przyszło teraz do mnie stare powiedzenie, ,,Jak uczeń jest gotowy, to nauczyciel się znajdzie.” Zgadzam się z tym i podpisuję prawą i lewą ręką.


Powodzenia. 

 

Podobał Ci się ten artykuł? Zapisz się na newsletter, a otrzymasz więcej wartościowych treści. Wejdź na moją stronę mastermindcoach.pl i zapisz się teraz.

Patrycja

 

 

 

 

 

 

Jak pracować nad sobą?
Przewiń na górę